Cookies

Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond maakt gebruik van cookies om uw bezoek zo plezierig mogelijk te maken.

Meer informatie

X

Carly Wijs

print pagina"Iedere kunst is autobiografisch. Altijd."

Actrice Carly Wijs vertelt

Carly Wijs (45) zit al twintig jaar in het vak. Behalve acteren, maakt ze ook haar eigen producties. “Wat ik het liefst doe van beiden, weet ik niet. Zolang ik het maar afwisselend kan doen.” Carly sprak over haar liefde voor Brussel, wat je niet mag verliezen tijdens het acteren, over de diepere betekenis van roddelen en over haar voorstelling F=ma, waarmee ze op 19 en 20 april te zien is in de Brakke Grond.

Carly werd geboren en getogen in Amsterdam, maar wisselde al snel de Nederlandse wereldstad in voor de Belgische hoofdstad Brussel. “Amsterdam was een ontzettend spannende stad toen ik opgroeide. Ik had heel erg het gevoel dat ik contact had met de rest van de wereld, dat de wereld groter was dan mijzelf. Mensen vinden dat dikwijls een bedreigend gevoel, maar ik vond dat heel prettig. Toch ben ik op een gegeven moment dat gevoel een beetje kwijtgeraakt in Amsterdam. Het is een heel gecontroleerde, keurige stad geworden, zeker in het centrum. Brussel daarentegen is vies, ongeorganiseerd en bijna corrupt, maar dat geeft mij het gevoel dat ik meer in contact ben met de werkelijkheid. 60% van de Brusselaars is buitenlander. Dus dat betekent dat je als buitenstaander in Brussel binnen kan komen en eigenlijk meteen tot de meerderheid behoort. Dat is een heel gek gevoel, maar ook een heel leuke gedachte.”

Blijf jezelf
Acteren doet Carly al twintig jaar. Je kan haar dus wel een expert op dit gebied noemen. “Het belangrijkste voor mij in het acteren is dicht bij jezelf te blijven. Je moet je ook realiseren hoe moeilijk dat kan zijn. Alle kunstvormen, van beeldende kunst tot schrijven of theater, toont iets van de maker op een of andere manier. Je verbergt het gewoon heel goed achter een verhaal of een anekdote. Maar iedere kunst is autobiografisch. Altijd.”

Roddelen is beleefd zijn
De voorstelling F=ma gaat over een jonge vrouw die het slachtoffer wordt van een desastreuze roddelcampagne. Wat duidelijk naar voorkomt in het stuk, is dat roddelen eigenlijk nooit over de zondebok zelf gaat, maar over de projectie van de mensen die roddelen. “Roddelen is een vorm van beleefd zijn. Het is de manier om erachter te komen hoe iemand denkt, zonder het hem expliciet te vragen, want dat kan soms nogal confronterend overkomen. Je denkt dat het gaat over de persoon over wie geroddeld wordt, maar eigenlijk probeer je erachter te komen hoe de moraal van de persoon is waarmee je aan het roddelen bent. En dat wordt in F=ma ook heel duidelijk.”

Van de oerknal tot God
F=ma is gebaseerd op het boek Maannacht van Ismail Kadare. Het is een boek dat eigenlijk over niks gaat, maar toch beschrijft het de hele wereld. “De titel F=ma verwijst naar de tweede wet van Newton (kracht is gelijk aan massa maal versnelling) en het is een prachtig symbool voor het boek. Een klein dingetje veroorzaakt een heuse kettingreactie. F=ma is ook de wet die de oerknal verklaart, hoe het allemaal begonnen is. Omdat het boek eindigt bij God of het goddelijke, vond ik het wel mooi om te beginnen vanaf de oerknal.”

De roman van Kadare was iets dat Carly al heel lang had liggen. Tien jaar geleden was ze hier ook al mee bezig geweest, maar toen was het niet echt van de grond gekomen. Pas toen het Kunstenfestival haar vroeg om iets te creëren, kreeg ze de kans om het idee F=ma volledig uit te werken. “Voor de voorstelling tijdens het Kunstenfestival hebben we een enorm decor gebouwd met 51N4E, een Brussels architectenbureau. We hebben toen een gigantische maan van wel acht diameter gemaakt. Jammer genoeg konden we toen met deze voorstelling niet gaan toeren, omdat het oorspronkelijk met Robby Cleiren was en die kon niet mee.”

Kaalheid en improviseren
Ondertussen is Robby Cleiren vervangen door Jerry Killick en zijn ze beginnen toeren met de voorstelling. “Voor deze tour hebben we F=ma qua scenografie volledig uitgekleed. Het is zo kaal, dat mensen ook bijna geaffronteerd zijn door deze kaalheid in het begin. De voorstelling moet het echt hebben van de interactie tussen de acteurs. Het is onze uitwisseling die het spel maakt.”

Het stuk moet het ook hebben van improvisatie. Hoewel er een tekst is, is bijna de hele voorstelling geïmproviseerd. “We merken zelfs als er dingen zijn die een bepaalde avond heel goed werkten en we die herhalen de volgende avond, het helemaal niet meer werkt. Dus we moeten echt spelen op het moment van de improvisatie. Dat is enorm spannend.”

F=ma is te zien in de Brakke Grond op 19 en 20 april om 20u30.

Programma

 Volledig programma

Hou mij op de hoogte

Ja! ik wil nieuws per email en/of per post ontvangen.  Inschrijven