ADE 2018: Brussels by Night

In the Studio with Simon Halsberghe

Simon Halsberghe licht een stukje van de sluier op van wat het betekent om een relatie te voelen met een instrument. Gebruikmakend van het paradigma van experiment als verkenning, zal hij dit tonen met behulp van twee instrumenten waarmee hij zelf een persoonlijke connectie voelt, in het bijzijn van publiek.

Gevoelige "piepjesmachine"

Hoe wek je gevoelens op uit enkel elektronische geluiden en hoe druk je je eigen gevoel uit met modulaire synthesizers. 

De basis van Simon zijn artistieke processen ligt in zijn liefde voor kennis. Tijdens zijn studio sessie zal hij hierover vertellen in iets wat tussen een liefdesverklaring en een technische uitleg in zal hangen.

Onderwerpen die aan bod komen zijn: auto-poëtische geluidsontwikkeling (hoe maak je geluiden met de octatrack zonder gebruik van bestaande samples) en auto-poëtische subharmonische compositie (hoe kun je op magische wijze harmonie krijgen uit een modulaire "piepjesmachine"). ​

Simon Halsberghe

Wonen en werken op de cultureel diverse plek die Brussel is heeft overduidelijk invloed op Simon Halsberghe. Met als resultaat zijn brede kennis en werkveld waar hij  zijn unieke persoonlijk geluid behoud.

Eerder componeerde Halsberghe muziek voor theater. Hij won beste Originele soundtrack met de muziek voor de korte animatie 'Kitten Instinct' door Liesbet Eeckman op het filmfestival van Angers, Frankrijk.

Hij bracht daarnaast muziek uit als Simon Hold (Vlek), Habergeon (Gentle Tapes) en als helft van Pitch & Hold (Love Triangle Music). Maar Simon Halsberghe weet zichzelf als sound designer ook te overtreffen wanneer het om film, theater of als muziekconsultant voor modeshows van o.a. Gianni Versace en Christopher Kane gaat. Een modulaire miljoenpoot, deze Brusselaar.