Ahilan Ratnamohan

Mercenary

In 2022 zal Qatar één van de grootste spektakels ter wereld hosten: de FIFA World Cup. In Mercenary kruipt een groep voetballers van Aziatische afkomst in de huid van de migrantenarbeiders die op dit moment de stadions voor de Wereldbeker van 2022 in Qatar bouwen. Zo onderzoeken ze de eeuwenoude traditie van schuldarbeid in het Golfgebied, en worstelen tegelijk met de geesten van hun eigen voorouders.
 

Aziaat in het Westen

Ratnamohan en zijn performers vertrekken vanuit hun meest fundamentele startpunt: ‘the Asian body’; nooit als atleet, maar als arbeider, als migrant, als denker. Ze versnipperen de lagen van hun bestaan als Aziaat in het Westen. De punk jaw en pan-Afrikaanse electronica van de Egyptisch-Italiaans-Amerikaanse muzikante Mutamassik stuwen de voetbal choreografie meedogenloos verder.

Ratnamohan kwam ooit naar Europa om een carrière uit te bouwen als professioneel voetballer. Sinds 2014 werkt hij vanuit Monty in antwerpen. Hij deelt in Mercenary het podium met Nipat Thollebeek, een voetballer uit de KAA Gent Academy die nu als trainer werkt; Rabina Miya, een Nepalese straatdanseres; Imanuel Dado, een Indonesisch-Australische atleet en b-boy; en Mahy Nambiar, een speler van de nationale ploeg van de niet-erkende staat Tamil Eelam.

In de pers

De Morgen

"Voetbal en theater: het lijkt een onwaarschijnlijke combinatie, en eigenlijk is het dat ook. Maar dat houdt de Australische performancekunstenaar Ahilan Ratnamohan niet tegen: de voormalige voetballer buigt zich in zijn nieuwste voorstelling Mercenary over het komende WK in Qatar, en over de vooroordelen waarmee Aziatische voetballers kampen."

Lees het volledige artikel

 

The Independent
"The physical storytelling is unmistakable. The performers fall to their knees like hostages, hands on their heads. The sole woman, Rabina Miya, bids farewell to her partner, her face crumpling in grief. It’s understated but powerful, her body folding in on itself, individual and vulnerable." 

Lees de volledige recensie

 

The Stage

"A cast of five, including Ratnamohan, use the physicality of football to depict the gruelling reality behind a Qatar 2022 theatre of dreams – the dextrous fancy footwork and pounding rapid-fire steps of a training drill are here given mechanistic uniformity." 

Lees de volledige recensie
 

Credits
ChoreografieAhilan Ratnamohan
Muziek & compositieGiulia Loli aka Mutamassik
Van & metAhilan Ratnamohan, Nipat Thollebeek, Rabina Khatun, Imanuel Dado, Mahy Nambiar
DramaturgieSodja Lotker
Licht en decorTimme Afschrift
KostuumAnne-Catherine Kunz
Advies onderzoekRoslyn Oades
TechniekArne Claes
ProductieAhilan Ratnamohan, Jon Davis, Jonathan Offereins, Hari Adhikari Prasad Sacre
In opdracht van LIFT
co-productieKultuurfaktorij Monty, A Cultured Left Foot vzw
Met steun van Fare Network, Australische Overheid via Australische Kunstraad, Stad Antwerpen, A Creative Europe Programme (Europese Unie), Fameus, West Australische Overheid