Alexander Vantournhout

Red Haired Men

In Red Haired Men vertrekt choreograaf Alexander Vantournhout vanuit het werk van de aburdistische Russische schrijver Daniil Charms (1905-1942). Vantournhout vertaalt met drie andere performers de korte, geestige en bevreemdende teksten van Charms naar het podium. Choreografisch materiaal wordt gecombineerd met andere elementen, zoals circus en magie.

Eerste groepschoreografie van Vantournhout

Na de solo's Caprices (2014), ANECKXANDER (2015) en het duet Raphaël (2017), is Red Haired Men de eerste groepschoreografie van Alexander Vantournhout, die in zijn werk zoekt naar fysieke extremen op het snijvlak van dans en circus. Onder de lichte, humoristische virtuositeit die hij tentoonspreidt, schuilt meestal een donkere kant: de tragische zoektocht van de mens die zichzelf wil overstijgen. Voor Red Haired Men vormen de teksten van de Russische absurdistische schrijver Daniil Charms een belangrijke inspiratiebron. Gebukt onder het Sovjetregime verhulde Charms zijn kritiek op het totalitaire staatsbestel in schijnbaar onschuldige kinderverhaaltjes waarin personages steevast verdwijnen en elke logica zoek is.

In een dubbelzinnig Gesamtkunstwerk verweven vier performers korte tekstfragmenten van Charms met dans en circus, contortionisme, poppentheater, magie en buikspreken. Met behulp van protheses manipuleren ze hun lichamen tot bizarre en verbluffende nieuwe vormen. Zijn ze slechts gedoemd tot falen?


Bekijk de trailer

 

Alexander Vantournhout

Alexander Vantournhout (Roeselare, 1989) studeerde enkel rad, jongleren en dansacrobatie aan ESAC (Ecole Supérieure des Arts du Cirque, Brussel). Door een polsblessure in 2009 begon Alexander meer te dansen. Van 2010-2012
studeerde hij hedendaagse dans aan P.A.R.T.S (Performing Arts and Research Studios, Brussels). In 2013, werkte hij als acteur bij Rolf Alme (NO), oprichter van de Norwegian Theater Academy. 

Sindsdien creëerde Alexander voornamelijk solo’s waaronder CAPRICES (2014), alsook ANECKXANDER (2015) en het duet RAPHAEL (2017) met Bauke Lievens. 

Alexander volgde na zijn studies les bij zijn grote inspiratiebron Steve Paxton-Lisa Nelson in Vermont (US). Daarnaast voelt hij zich ook geassocieerd met de ‘Movement practices’, en volgde les, en wisselde informatie uit met Martin
Kilvady, Ido Portal en Fighting Monkey.  Sinds 2017 is Alexander ook lid van het Fighting Monkey Research team (Rootlessroots).

Zijn bewegingstaal is beïnvloed vanuit zijn gevarieerde scholing en werkomgevingen, maar toch is er een rode draad te vinden in zijn zoektocht naar het creatief, kinetisch potentieel van fysieke limitaties, en de relatie of grens tussen performer en object.

Credits
Concept en choreografie Alexander Vantournhout
Creatie en uitvoering Ruben Mardulier, Winston Reynolds, Axel Guérin, Alexander Vantournhout
Dramaturg Kristof van Baarle
Theatercoach Jan Steen
Choreografische hulp Anneleen Keppens
Extern oog Geert Belpaeme, Lili M. Rampre
Advies magie en licht Tim Oelbrandt
Constructie Willy Cauwelier
Techniek Rinus Samyn, Barm Bandeghinste
Productie Not Standing vzw
Coproducties Platforme 2 Pôles Cirque en Normandie/ La Brêche, Cherbourg en Cirque-Théâtre Elbeuf (FR), Vooruit-Gent (BE), PERPLX, Marke (BE), Subsistances, Lyon (FR), Le Manège de Reims(FR)
Residenties Platforme 2 Pôles Cirque en Normandie/ La Brêche, Cherbourg en Cirque-Théâtre, Elbeuf (FR), Vooruit, Gent (BE), STUK-Leuven (BE), Bateau Feu, Dunkerque (FR), Theater op de Markt, Neerpelt (BE), Subsistances, Lyon (FR), P.A.R.T.S, Brussels (BE), Circuscentrum, Gent (BE), De Warande, Turnhout (BE), Circa, Auch (FR), Le Manège de Reims (FR), De Grote Post, Oostende (BE), Kaap, Brugge-Oostende (BE), Actoral, Marseille (FR), Wood Cube, Roeselare (BE)
Met de steun van Vlaamse regering, Stad Roeselare
Met dank aan Stad Roeselare, Gili (Lieven Gheysen), Dirk van Boxelaere