Benjamin Verdonck / Toneelhuis

Liedje voor Gigi

In Liedje voor Gigi neemt theatermaker Benjamin Verdonck je mee op een reis waarin hij met de verbeelding van het publiek speelt. In één en dezelfde ruimte creëert hij steeds opnieuw verschillende ruimtes, als een reis door de werkelijkheid. 

Met zijn nieuwste voorstelling Liedje voor Gigi blijft de Vlaamse theatermaker en beeldend kunstenaar Benjamin Verdonck zijn persoonlijke genre hanteren. Een donkere nacht, een huis dat brandt, de planeten, deuren die opengaan...

Het eerste luik bestaat uit een opeenvolging van miniatuurlandschappen die één en dezelfde ruimte verbeelden, zij het op een ander moment in de tijd. Het tweede luik bestaat uit een schier eindeloze reeks van panelen die verschijnen, verdwijnen, zich openen en sluiten en op die manier in één en dezelfde ruimte voortdurend nieuwe ruimtes verbeelden. Aan het eind volgt een chanson: "Puisque la Terre est ronde, mon amour, ne t'en fais pas" 

Een reeks toverdozen, sterren, zwarte sneeuw, worst, een vosje en muziek. Een huis, schaduwen, deuren die opengaan en toe. Benjamin Verdonck is de machinist die het verglijden van de beelden in gang zet, om er vervolgens in verloren te lopen. Op de achtergrond speelt een kinderlied, live begeleid door twee muzikanten, Bram Devens (Ignatz/en de stervende honden) en Tomas De Smet (Think of One, Zita Swoon, King Dalton,…)


“Degenen die als eersten de sterrenbeelden construeerden en vervolgens benoemden waren vertellers. Het trekken van een denkbeeldige lijn tussen een groepje sterren verleende er een beeld en een identiteit aan. De aan de lijn geregen sterren waren als gebeurtenissen die worden aaneengeregen door een verhaal. De voorstelling van de sterren als beelden veranderde natuurlijk niets aan de sterren zelf,
en evenmin veranderde er iets aan de zwarte leegte eromheen.  Wat er door veranderde was de manier waarop mensen de nachthemel lezen. Het probleem van de tijd is als het duister van de hemel. Elke gebeurtenis is een ingeschreven figuur binnen haar eigen tijd.  Gebeurtenissen kunnen zich combineren en hun tijd kan gedeeltelijk samenvallen, maar de temporele gemeenschappelijkheid tussen gebeurtenissen strekt zich niet wetmatig uit buiten de combinatie. Een hongersnood is een tragische combinatie van gebeurtenissen. Waar de Grote Beer, die immers in een andere tijd bestaat, onverschillig onder blijft.” (John Berger)

Nederlandse première

We Are Public

De voorstelling op 23 januari is onderdeel van de We Are Public-selectie. Leden kunnen reserveren door te bellen met de kassa.


Bekijk hier de trailer 

Ook te zien in
 

30 januari / Theater Kikker, Utrecht
31 januari / Theater Kikker, Utrecht
2 februari / De NWE Vorst, Tilburg
15 februari / Toneelschuur, Haarlem
14 maart / Schouwburg, Rotterdam
De hele tournee: 
www.toneelhuis.be

Over Benjamin Verdonck

De Vlaamse theatermaker en beeldend kunstenaar Benjamin Verdonck maakte in 2014 notallwhowanderarelost
waarin hij het publiek binnenlokt zonder woorden of muziek, maar met veel touwtjes en kleuren. Met minimale middelen creëerde Verdonck een geheel nieuwe wereld. 

Daarop volgt het tafeltoneel one more thing (2014), rondom een zin uit het werk van Cesare Pavese. Later komt de miniatuurvoorstelling Gille leert lezen (2016), bedoeld als didactisch materiaal voor op school. 

"Op de hectische chaos en de te spectaculaire snelheid van onze maatschappij is deze voorstelling een glashelder antwoord dat blaakt van rust en verstilling" - Jury van het Theaterfestival 2014 over 
notallwhowanderarelost

In de pers

★★★★ De Morgen
"Je vraagt je niet eens meer af wat dit zou betekenen. De wonderlijke illusies van kleur en licht en diepte lijken hun eigen bestaansreden te zijn, voorbij elk verhaal​. (...) De onopgeloste spanning tussen de betovering van het miniatuurtheater en de verhalen over de trage ramp die het is om op te groeien in een verwarrende wereld maakt Liedje voor Gigi diep ontroerend." 
Lees de hele recensie


★★★★ Trouw
"Niets is wat het lijkt in deze kijk- annex toverdoos: een oneindige balzaal verdwijnt in een zwart gat, een rood vlak krijgt de illusie van de oerknal. Het is een kabbelend komen en gaan van kleuren, vormen en licht, waarin je
wordt opgezogen als in een schilderij van Mark Rothko. Je geeft je over aan Verdoncks onthaastende magie." 


Parool
"Terwijl in de tekst de nare realiteit binnendringt, blijven we onaangetaste werelden van oneindige mogelijkheden zien, van ontembare fantasie. (...) Liedje voor Gigi is een voorstelling om in te verdwalen, om je een uur lang over te geven aan de kleine handreikingen van tekst en toneelbeeld en vervolgens als een kind mee te tuimelen in die meervoudige perspectieven. En dan laten we de volwassen werkelijkheid wel even voor wat ie is, die wacht immers wel."

★★★ Het Nieuwsblad
"Voor zijn minimalistische voorstelling Liedje voor Gigi - die nog geen 50 minuten duurt - knutselde hij een toverdoos in elkaar waarvan de deurtjes openschuiven door aan touwtjes te trekken. Elk nieuw deurtje verbergt weer een andere dimensie in de doos, waardoor deuren blijven opengaan en je je blik steeds verder op de einder kan richten. De belichting maakt het een bijzondere kijkervaring, die je bepaalde illusies van diepte en beweging verschaft.​"

Credits
DecorBenjamin Verdonck i.s.m. Aidan Radier
MuziekBram Devens en Tomas Desmet
DramaturgieMarnix Rummens & Sven Roofthooft
LichtontwerpLucas Van Haesbroeck
ProductieToneelhuis
Foto'sDries Segers & Benjamin Verdonck