JanDecorte.jpg

Danny Willems

Bloet / Jan Decorte

Body a.k.a.

In 1994 schreef Jan Decorte zijn inmiddels legendarische theatertekst  ‘Bloetwollefduivel’, een gitzwarte abstrahering van Macbeth van Shakespeare, het ultieme stuk over het kwaad. ‘body a.k.a.’ vertrekt vanuit deze iconische tekst, maar wordt een poging om het kwaad te bezweren en de neerwaartse spiraal om te buigen naar een extatische roes.

In 1994 schreef Jan Decorte zijn inmiddels legendarische theatertekst  ‘Bloetwollefduivel’, een gitzwarte abstrahering van Macbeth van Shakespeare, het ultieme stuk over het kwaad. In het geraas en getier, in het hakken en moorden van Bloetwollef, resoneert de gruwel van de wereld. Een ‘descente aux enfers’ die zonder omwegen afstevent op de essentie van het stuk ‘the horror, the horror’.

‘body a.k.a.’ vertrekt vanuit deze iconische tekst, maar wordt een poging om het kwaad te bezweren en de neerwaartse spiraal om te buigen naar een extatische roes. Jan Decorte & Sigrid Vinks (laureaten van de Ultima Algemene Culturele Verdienste) en het jonge multitalent Lisah Adeaga werpen hun body & soul in de strijd.

‘Doorheen het conceptuele en abstracte naar het poëtische a.k.a. de taal, de beweging, de dans. een poging om de absolute zwartheid van het voor-beeld te kantelen in een gouden waas dat de spelers/dansers/zangers bestraalt en beweegt. een zgn streling voor het oog. er resulteert vreugde, zonlicht, de heldere glans van de maan, sterren en een druppel goud/bloed. portretten en groepsmomenten, chaos en orde, alles bijeen en door elkaar. Een belangrijke rol wordt weggelegd voor een doordeweekse pollepel.’
-Jan Decorte

IN DE PERS:

Theaterkrant 
"Ik kijk naar een icoon, denk ik dan. (..) En als geopperd wordt dat zijn tijd wel voorbij is, komt er weer nieuwe inspiratie en een intrigerend kantelmoment. Zoals deze voorstelling. Jan Decorte als een monument dat daar nu op de speelvloer diepmenselijk zichzelf staat te spelen, te tonen."  Theaterkrant 
Lees de recensie

 

De Morgen ★★★★
"Decorte zoekt naar trance en betovering. De tragedie wordt een ritueel, de performance een loutering. Dit is theater als primaire behoefte. Je kan het haten of er volledig in opgaan. Een tussenweg is er niet."
Lees de recensie

Credits
body a.k.a. Jan Decorte, Sigrid Vinks, Lisah Adeaga, Pollepel
tekstJan Decorte
DecorJohan Daenen
LichtLuc Schaltin
ProductieBloet
CoproductieKaaitheater Brussel, Pumpenhaus Münster
TaalNederlands, Engels, Duits