Coded Matter(s) #11: Cinematic Specimens

Dialoog tussen (on)gecontroleerde systemen als zintuigelijk spektakel

Een dynamische fusie tussen beeld en geluid

De 11e editie van Coded Matter(s) is een zondagsmatinee waarbij het publiek ondergedompeld wordt in een multisensorisch performanceprogramma. 
 

Met Yves de Mey (BE), Joris Strijbos (NL), Doron Sadja (US) & Nenad Popov (RS) lees meer

Meld je aan voor het event op Facebook.

Kunstenaars en muzikanten gebruiken in toenemende mate zelf geprogrammeerde systemen en software om beeld en geluid te creëren. Deze complexe systemen stellen hen in staat om een spektakel van organische structuren, granulaire ruimtes en abstracte texturen te genereren. Deze systemen werken vaak autonoom en zijn geïnspireerd op wiskundige principes en/of biologische processen. Onder de titel Cinematic Specimens tonen kunstenaars en muzikanten hoe ze, balancerend tussen orde en chaos, de natuur van dynamische processen onderzoeken en deze kunnen inzetten voor de fusie tussen beeld en geluid. 

website van Joris Strijbos

Joris Strijbos

Joris Strijbos is een Rotterdamse nieuwe media kunstenaar wiens werk zich op het snijvlak begeeft van kinetische lichtkunst, expanded (live) cinema en audiovisuele compositie. Zijn werk richt zich vooral op de synesthetische relatie tussen bewegend beeld en geluid waarbij hij zich laat inspireren door fenomenen uit de wetenschap. Emergente processen en communicatiesystemen uit de biologie en natuurkunde worden in zijn installaties en performances verweven met ideeën uit de muziekleer.

Yves De Mey brengt een audiovisuele performance Drawn With Shadow Pens, de visuals zijn speciaal voor deze set ontworpen door Malo Lacroix [FR]. Bekijk de sneak preview.

 

website van Yves de Meij

Yves de Mey

Eavesdropper - Yves De Mey (1972) begon zijn carrière als drum 'n bass en breakbeat producer.

Nadat hij intensief muziek gespeeld had doorheen gans Vlaanderen en al een paar releases uitgebracht had, werd hij gevraagd om een score te maken voor 'Aars', een groots theaterstuk gespeeld door Het Toneelhuis in Antwerpen. Een jaar later maakte hij de soundtrack voor 'Scratching the Inner Fields' van Wim Vandekeybus/Ultima Vez.

Sindsdien is Eavesdropper actief geworden op verschillende vlakken: geluidsinstallaties, scores voor dans, theater, performance en film, geluidsdesign voor film en commercials, DJ-sets, live optredens enzovoort in België en daarbuiten.

Hij runt het low profile label Knobsounds en het geluidscollectief The Massive Central, hij werkt samen met Glamor is Undead, Foton Records en Visual Kitchen. Samen met Audiostore-Christoph De Boeck beheert hij het surround audiolabel Stern. Hij werkt daarnaast ook in studio Masda in Brussel als geluidsdesigner, ingenieur en muzikant.

lees meer over het nieuwe album van Yves de Mey

interview voor Kwadratuur met Yves de Mey (2013), lees hier

 

Nederlandse premiere. Deze voorstelling werd voor het eerst gepresenteerd op SPEKTRUM (Berlijn) 

website van Doron Sadja

website van Nenad Popov

Doron Sadja en Nenad Popov

De Amerikaanse kunstenaar en componist Doron Sadja verkent met zijn werk verschillende modi van waarneming en de ervaring van geluid, licht en ruimte. Hij creëert met geluidswerken posthumane, hyper-gevoelige sonische architectuur, Sadja woont momenteel in Berlijn. De Russisische Nenad Popov is een media-anarchist en richt zich meestal op live cinema stukken, geluidsinstallaties en film installaties, vreemde geluiden die voortkomen uit een creatieve codering draagt zijn interesse. 

Voor deze Coded Matter(s) werkten Nenad Popov en Doron Sadja samen aan de audio-visuele performance Flicker&Glitter. Met behulp van aangepaste ingebouwde software-instrumenten en controllers, onderzoekt het duo via geluid- en beeldgegevens hoe de zintuiglijke waarneming werkt. Met de levendige zwart-wit beelden verkent Popov de eenvoudige interactie van duizenden pixels en ook de dichte elektronische geluiden van Sadja hebben een extreme gelaagdheid, wat resulteert in installaties waar texturen eindeloos transformeren. 

Credits
Beeld:Joris Strijbos
I.s.m. FiBER, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds