Cultuurmarketing / Publiq / de Brakke Grond

Uitsalon voor marketeers

Als buurlanden kunnen we veel van elkaar leren. Daarom organiseren we i.s.m. Publiq en Cultuurmarketing een Nederlandse namiddag in Theaterhuis hetpaleis te Antwerpen. Het thema van de middag waarover we ervaringen en kennis uitwisselen is CRM en datagedreven marketing.

Middag voor Vlaamse marketeers

In mei 2018 organiseerden we i.s.m. Publiq en Cultuurmarketing de eerste Vlaamse Middag in Amsterdam. Toen lieten de Nederlanders zich inspireren door het Vlaamse publiekswerk. Dit jaar keren we de rollen om en reizen we af naar Antwerpen. Daar delen Nederlandse marketeers hun kennis en ervaring op het gebied van CRM en datagedreven marketing.
De middagen die we i.s.m. Cultuurmarketing en Publiq organiseren hebben tot doel om Vlamingen en Nederlanders samen te brengen, om van elkaar te leren en om ideeën uit te wisselen.

Programma

Pieter de Rooij geeft deze middag een introductie over CRM. Zijn visie is dat een gedegen CRM strategie culturele organisaties versterkt in marketingslagkracht, ondernemerschap en het genereren van meer eigen inkomsten. In zijn introductie gaat hij o.a. in op wat CRM en datagedreven marketing is (en niet is), de relatie van CRM met klantgericht ondernemen en de stappen die organisaties dienen te doorlopen om een gedegen strategie te ontwikkelen.

Praktijkcase door Edo Feenstra van de Zwolse Theaters

Na 7 jaar als hoofd kaartverkoop en floormanager horeca in de theaterwereld gewerkt te hebben, greep Edo Feenstra in 2017 zijn kans om zich als CRM medewerker bij Zwolse Theaters ook vanuit beleid bezig te houden met publiek. In de CRM strategie van Zwolse Theaters staat gastvrijheid en het verbeteren van de klantbeleving centraal. Het initiatief daarvoor kwam vanuit de marketingafdeling, maar inmiddels worden de inzichten steeds meer organisatiebreed gedeeld en gebruikt. Edo Feenstra vertelt deze middag hoe Zwolse Theaters de klantbeleving d.m.v. CRM wil vergroten, op welke manier ze klantinzichten verzamelen en doorvertalen naar concrete acties, over de interne uitdagingen en de volgende stap voor Zwolse Theaters: de customer journey.

Praktijkcase door Alex van der Heijden van Het Cultuurgebouw

Het Cultuurgebouw in Haarlemmermeer (provincie Noord Holland) is een complex waar een theater, galerie, bibliotheek, poppodium, centrum voor kunst & cultuur, filmhuis, podium voor architectuur en café samenkomen. Hiermee is Het Cultuurgebouw één van de grootste culturele clusters in Nederland. Vanaf 2016 werkt Het Cultuurgebouw aan de ontwikkeling van een CRM strategie en de implementatie van het systeem Microsoft Dynamics. Het doel is om CRM als organisatiebrede strategie uit te rollen, een zo volledig mogelijk klantbeeld op te bouwen, communicatie te stroomlijnen en de mogelijkheden van cross-selling beter te benutten.

Senior CRM marketeer Alex van der Heijden vertelt deze middag over het CRM proces van Het Cultuurgebouw. Hierbij komt o.a. aan bod: intern draagvlak en verwachtingen afstemmen, leerpunten in de aanpak en het vertalen van marketingwensen naar techniek. Het programma wordt doorlopend aangevuld. Vlaamse marketeers kunnen hier input en ideeën geven over het programma.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 7 mei 2019.
Tijden: ca. 13:00 – 16:00 uur (o.v.b.), exclusief afsluitende borrel.
Waar: hetpaleis, Antwerpen (op loopafstand van Antwerpen Centraal).
Kosten: Cultuurmarketing leden en UiTPASaanbieders*: 30 euro / regulier: 50 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties (voor Vlaamse organisaties geldt geen BTW i.v.m. intracommunautaire levering). Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.
* Cultuurmarketing leden kunnen een gereduceerd ticket betalen via de webshop. Voor UiTPASaanbieders bieden we uitsluitend de mogelijkheid tot betaling op factuur: UiTPASaanbieders melden zich hier aan.

Voor wie is het

Doelgroep

We nodigen Vlaamse marketingcommunicatiemanagers en -medewerkers van harte uit om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn. De bijeenkomst is ook toegankelijk voor Nederlandse organisaties zodat we met elkaar kunnen netwerken en van elkaar kunnen leren, wel is het programma samengesteld op basis van de kennisbehoefte van Vlaamse vakgenoten.

Pieter de Rooij

Pieter de Rooij is hogeschooldocent en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences op het gebied van CRM, consumentengedrag en experience marketing. Als auteur van het boek ‘Get Connected: CRM in de podiumkunsten’ en docent van de CRM leergang bij Cultuurmarketing, heeft hij een schat aan ervaring met het begeleiden van kunst- en cultuurinstellingen die CRM en datagedreven marketing (willen) inzetten.