Dounia Mahammed

w a t e r w a s w a s s e r

In w a t e r w a s w a s s e r geeft theatermaker Dounia Mahammed je een inkijk in haar gedachtewereld. Haar ingenieuze tekst is even lichtvoetig als diepzinnig en voert je mee langs levensvragen, dagelijkse beslommeringen, rijmpjes en absurde zijwegen. De improvisaties van pianist Alan Van Rompuy maken van de solo een levendige dialoog. w a t e r w a s w a s s e r is een grillige, poëtische voorstelling die je pijnlijk én vrolijk bewust maakt van de vloeibaarheid van het leven.

Dounia Mahammed (1990, Brussel) studeerde in 2015 af aan de afdeling drama van het KASK in Gent. Haar werk getuigt van een bijzondere gevoeligheid voor taal, humor en beeldend denken. Haar solo w a t e r w a s w a s s e r (2017) is een vormelijk spel met ruimte, tijd, beweging en stem, waarin Dounia op zoek gaat naar nieuwe manieren om te communiceren: een choreografie voor één hand, of taal die puur klank wordt. Daarbij zoekt ze naar een grillig schakelen tussen uitersten: licht bestaat naast donker, of zwaar. Rust zouden we niet waarderen zonder onrust. Geen stilte zonder geluid om die stilte hoorbaar te maken. Parallel aan het spel van Dounia is er live muziek van pianist Alan Van Rompuy: woord en muziek ontmoeten elkaar. 

In de pers

★★★★★ | De Standaard

"De viertalige tekst zit vol dubbele bodems ('I'd like to take time, but I don't know which time is mine to take'), woordgrapjes ('Naps are good to be in your nopjes') en ongerijmdheden ('Kreeften hebben ook kramp'). Door haar virtuoze omgang met taal, klank en ritme maakt ze het banale bijzonder en het vastgeroeste weer liquide."

Lees de volledige recensie 

 

★★★ | Knack 

"Dounia kruipt op het podium in de huid van een kinderlijk, naïef, maar toch intelligent personage dat wijsheden poneert over loslaten, stabiliteit, chaos, verloren voelen, gemberthee - heel gezond - en flexibiliteit. Maar even goed vraagt ze het publiek om zelf na te denken en stelt ze meermaals dat ook zij het niet weet en twijfelt over haar gevoelens. Met haar tekst, een kruising tussen Engels, Nederlands, Frans en Duits, laat ze talen in elkaar overvloeien. Dat resulteert in nu eens slimme, dan weer schattige teksten die raadselachtige inwerken op het publiek." 

Lees de volledige recensie 

 

Credits
Concept, tekst en spel Dounia Mahammed
Muziek Alan Van Rompuy
Artistiek advies Tine Van Aerschot, Dries Douibi & Simon D'huyvetter
Scenografie Koen Demeyere & Dounia Mahammed
LichtontwerpTimme Afschrift
Techniek Simon D'huyvetter
Productie wpZimmer
In coproductie metC-Takt, Vooruit, BUDA, C-Mine
Residentiesteun Gouvernement, KAAP, BUDA, Arsenaal / Lazarus, Kunstenwerkplaats Pianofabriek
Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap
Met dank aan Jakob Ampe, Kosi Hidama, Jan Van Damme, Bram Geldhof, Tom Callemin