Een avond over de verborgen vooroordelen in slimme technologie

Coded Matter(s): Big Bias

 

Hoe is het mogelijk dat een smart zeepdispenser de hand van een zwarte persoon niet herkent, maar wel die van een witte?

Waarom zijn uitkomsten vaak vooraf bepaald als het over minderheidsgroepen gaat?

Welke invloed heeft de snelle ontwikkeling van AI en computergestuurde systemen op de werking van openbare diensten?

 

Coded Matter(s): Big Bias

 

Een slimme zeep dispenser herkent geen hand van een zwarte man. Kan dat zomaar? Er wordt algemeen aangenomen dat de machines die we gebruiken neutraal zijn, maar de gegevens waarmee ze van start gaan zijn vaak onvolledig of exclusief. Het effect is dat deze technologieën de ongelijkheden die in onze samenleving bestaan ​​versterken en niet corrigeren. 

Coded Matter (s): Big Bias breidt uit over de datagedreven processen en geautomatiseerde technologieën die onze wereld radicaal veranderen en laat kunstenaars, ontwerpers, onderzoekers en bedrijven aan het woord over deze ethische kwesties. 

 

Coded Matter(s)?

Coded Matter(s) is FIBER's evenementenreeks die verschillende vormen van digitale cultuur, artistieke en kritische toepassing van code en digitale technologieën onderzoekt.

De rol van de interdisciplinaire kunstenaar staat hierbij centraal. 

Aan het woord

  • Femke Snelting (BE)
    Artist talk

Femke Snelting is kunstenaar en ontwerper en ontwikkelt projecten op het grensvlak van design, feminisme en free software. In verschillende samenstellingen onderzoekt ze hoe digitale tools en praktijken elkaar vormen en beïnvloeden. Ze is lid van Constant, een non-profit, door kunstenaars gerunde vereniging voor kunst en media gevestigd in Brussel. Sinds 1997 genereert Constant performatieve publicaties, curatoriële processen, poëtische software, experimenteel onderzoek en educatieve prototypen in lokale en internationale contexten. Met Jara Rocha heeft ze Possible Bodies geïnitieerd, een collectief onderzoeksproject dat de concrete en tegelijkertijd fictieve entiteiten van "lichamen" ondervraagt ​​in de context van 3D-tracking, -modellering en -scanning. Naast deze projecten is ze co-initiator van het ontwerp / onderzoeksteam Open Source Publishing (OSP) en vormde ze De Geuzen (een stichting voor multi-visueel onderzoek) met Renée Turner en Riek Sijbring. Femke geeft les aan het Piet Zwart Instituut (experimental publishing, Rotterdam) en is momenteel curator van het Research Center op a.pass (geavanceerde prestatie- en scenografie-studies, Brussel).

 

  • Zach Blas (VS)
    Lezing/performance

Zach Blas is een kunstenaar, filmmaker en schrijver wiens praktijk zich uitstrekt over technisch onderzoek, theoretisch onderzoek, queer en feministische toekomstbeelden, conceptualisme en science fiction. Zijn werk confronteert in grote lijnen het politieke onbewuste van wetenschap en technologie. Momenteel is hij docent bij de afdeling beeldcultuur bij Goldsmiths, University of London. Blas heeft internationaal geëxposeerd, lezingen en screenings gehouden op o.a. het 68e Internationale Filmfestival van Berlijn; Art in General, New York; Gasworks, Londen; e-flux, New York; en Van Abbemuseum, Eindhoven. Zijn recente project Contra-Internet wordt ondersteund door een 2016 Creative Capital-prijs in Emerging Fields en de Arts Council England en MU Eindhoven. Zijn geschriften zijn te vinden in Documentary Across Disciplines, Queer: Documents of Contemporary Art en e-flux journal. Over zijn werk is geschreven en gepubliceerd in Artforum, Frieze, ArtReview, Mousse Magazine, The Guardian en The New York Times.

 

  • Mimi Onuoha (VS)
    Artist talk

Mimi Onuoha is een kunstenaar en onderzoeker uit Brooklyn die onderzoek doet naar de sociale impact van gegevensverzameling en computergestuurde categorisering. In haar werk maakt ze gebruik van code, tekst, prestaties en objecten om ontbrekende gegevens te ontdekken en de manieren waarop mensen worden geabstraheerd, vertegenwoordigd en geclassificeerd inzichtelijk te maken. Onuoha deed een residenties bij Eyebeam, Studio XX, het Data & Society Research Institute, Columbia University Tow Centre en het Royal College of Art. Ze exposeerde en presenteerde workshops op internationale festivals en in 2014 werd ze geselecteerd om deel te nemen aan de inaugurele klas van Fulbright-National Geographic Digital Storytelling Fellows. Ze was onlangs een gastdocent op het Bennington College en doceert momenteel aan NYU.
 

  • Tijmen Schep (NL)
    Moderator

Tijmen Schep is een technologiecriticus en privacyontwerper en helpt burgers, ontwerpers en beleidsmakers om de nieuwe kansen en uitdagingen in onze datagedreven samenleving inzichtelijk te maken. Het grootste deel van zijn werk gebeurt via PineappleJazz, een adviesorgaan waarmee organisaties strategisch kunnen nadenken over technologie en de toekomst. Tijmen is vooral geïnteresseerd in het concept van Social Cooling, dat de grootschalige chilling-effecten beschrijft die ontstaan wanneer internet een nieuwe laag bovenop zichzelf ontwikkelt: de reputatie-economie. Via deelname aan evenementen zoals TEDx en SXSW deelt hij de resulaten van zijn onderzoek. Onlangs bracht hij het boek Design my Privacy uit, een gids voor beginners over ethisch ontwerp voor het Internet of Things.

Worldbuilding

 

Coded Matter(s): Big Bias is het eerste event in een reeks van drie gehost door FIBER in samenwerking met de Brakke Grond.

Dit jaar staan de events in teken van Woldbuilding: een narratieve techniek uit science-fiction en transmedia storytelling dat steeds vaker als artistieke methode wordt gebruikt om over complexe problemen zoals klimaatverandering, circulariteit en mens-machine relaties na te denken. 

Meer weten?
We leggen uitgebreid uit waar dit over gaat.

Drie avonden rond Worldbuilding