GRIP / Bára Sigfúsdóttir

GRIP evenings: Being

Elk menselijk wezen heeft een lichaam. Met dit lichaam drukken we ons uit in de wereld, het is een primair element dat we allen met elkaar delen. In being zal het lichaam als gemeenschappelijke grond fungeren om op onderzoekende wijze een dialoog te voeren tussen de West-Europese en Iraanse (en bij uitbreiding de Midden-Oosterse) cultuur en maatschappij.

Being

Gedreven door een blijvende nieuwsgierigheid naar andere culturen en de ontwikkeling van beweging in andere contexten dan de hare, reisde de IJslandse choreografe en danseres Bára Sigfúsdóttir in 2014 af naar Teheran (Iran) om er deel te nemen aan het UNTIMELY Festival. Tijdens de workshop die ze mocht leiden, raakte ze geïntrigeerd door de kwaliteiten en uitstraling van twee lokale artiesten, Masoumeh Jalalieh en SeyedAlireza Mirmohammadi. Deze ervaring plantte het zaadje voor een blijvende artistieke affiniteit tussen het drietal met als resultaat Bára’s nieuwste creatie being waarbij ze - voor het allereerst – niet zelf op het podium staat maar eerder de ontmoeting tussen Masoumeh en SeyedAlireza op scène vorm zal geven.

Elk menselijk wezen heeft een lichaam. Met dit lichaam drukken we ons uit in de wereld, het is een primair element dat we allen met elkaar delen. In being zal het lichaam als gemeenschappelijke grond fungeren om op onderzoekende wijze een dialoog te voeren tussen de West-Europese en Iraanse (en bij uitbreiding de Midden-Oosterse) cultuur en maatschappij. Het lichaam wordt als een poëtisch instrument ingezet dat subtekst creëert; het bewegende lichaam drukt zich uit in meerlagige sensaties en ervaringen. De ontmoeting tussen lichamen, tussen de artiesten op scène maar ook tussen hen en het publiek, zal dienen als een sober gebaar. Een plek om, eerder dan onze verschillen te benadrukken, te onderzoeken wat we met elkaar gemeen hebben.

Bára Sigfúsdóttir

Bára Sigfúsdóttir (°1984, IJsland) is een danseres en choreografe die hedendaagse dans studeerde aan de Icelandic Academy of Arts, de Amsterdam school of the Arts en P.A.R.T.S. in Brussel. Als performer heeft Bára onder meer samengewerkt met het dansgezelschap Or and Oran, Compagnie 3637, Miet Warlop (vervanging in Springville), Quan Bui Ngoc, Iris Bouche & Kobe Proesmans (HETPALEIS), Aëla Labbé en Janne- Camilla Lyster. Vandaag focust Bára vooral op haar eigen choreografische werk.

Bára neemt het improvisatieproces als beginpunt van waaruit zij muzikaal, meerlagig choreografisch materiaal ontwikkelt. Ze legt sterk de nadruk op het isoleren van lichaamsdelen, waarop ze verschillende ritmes toepast. De beweging die ze creëert, blijft veranderen en zich ontvouwen, een veelheid aan concepten en referenties genererend. Verweven met deze aanpak is er Bára’s focus op het menselijk lichaam en het bestaan daarvan in de maatschappij. De plaats van het individu in relatie tot de andere, de maatschappij en de natuur zijn terugkerende thema’s in haar werk. Door diverse benaderingen streeft ze naar een directe maar poëtische communicatie met het publiek, met het oog op reflectie op zowel hedendaagse als eeuwige vragen zoals onze relatie met de natuur, onze band met het verleden en onze plaats in het heden. Bára creëert persoonlijk, visueel en fantasierijk werk dat een heel uiteenlopend publiek bereikt.

 

Masoumeh Jalalieh & SeyedAlireza Mirmohammadi

Masoumeh Jalalieh (°1987) is gebaseerd in Teheran en studeerde af met een bachelor in grafische vormgeving. Als performer richt ze zich op fysiek theater, mime en hedendaagse dans. Haar werk is ongetwijfeld verweven met maatschappij, cultuur en de notie van het vaderland, zoekend naar de interdisciplinaire raakpunten van beeld, geluid, verbeelding en perceptie in abstractie en realiteit. De focus van haar werk ligt op de veranderlijke relatie tussen vorm en inhoud van beweging.

 

SeyedAlireza Mirmohammadi (°1986) is een Iraans danser, acteur en regisseur die drama studeerde aan de Tehran University of Art. Hij begon voor het eerst met beweging te werken binnen zijn theaterpraktijk vanaf 2006. Als danser heeft hij samengewerkt met Atefeh Tehrani en was hij lid van de Indra Group (danstheater) van 2006-2011 waarmee hij Read in Fadjr Theatre Festival speelde. Alizera heeft meegewerkt aan verschillende interactieve voorstellingen in de publieke ruimte met Mehdi Faradjpour. Als choreograaf en regisseur creëerde SeyedAlireza een versie van Faust, gebaseerd op hedendaagse dansmethoden. Hij nam deel aan internationale dansworkshops in Teheran zoals Butoh dans met Attila Pesyani in 2007 en hedendaagse dansworkshops met Mohammad Abbasi, Katerina Bakatsaki, Gilles Esteve en Bára Sigfúsdóttir. In 2014 regisseerde SeyedAlireza de dansers in I want to... een film van de gerenommeerde Iraanse regisseur Bahman Farmanara.

Credits
ChoreografieBára Sigfúsdóttir
Gecreëerd met en uitgevoerd doorMasoumeh Jalalieh en SeyedAlireza Mirmohammadi
MuziekEivind Lønning
KostuumAndrea Kraenzlin
LichtontwerpJan Fedinger
DramaturgieSara Vanderieck
TechniekMarie Vandecasteele en/of Bardia Mohammad
Internationale spreidingA Propic / Line Rousseau en Marion Gauvent
ProductieGRIP
CoproductieKunstencentrum Vooruit / DNA - Departures and Arrivals, DansBrabant, DANCE ON PASS ON DREAM ON, workspacebrussels / Life Long Burning, Moussem Nomadisch Kunstencentrum, de Grote Post en C-TAKT
Met steun van fabrik Potsdam, Platform 0090, Grand Theatre en CAMPO
Met de financiële steun van de Vlaamse overheid, de Ambassade van de Federale Republiek Duitsland, the Creative Europe Programme of the European Union en de stad Antwerpen
Met dank aan: Andrean Sigurgeirsson en Martin Blank
Premiere: 26 oktober 2017, CAMPO (in copresentatie met Kunstencentrum Vooruit) Gent (BE)