GRIP / fABULEUS / Jan Martens

GRIP evenings: Passing the Bechdel Test

Samen met dertien jongeren (v/x) wil choreograaf Jan Martens een stand van zaken opmaken met betrekking tot genderdiversiteit en gendergelijkheid in de wereld vandaag. Jongeren die in elkaars huid en in die van vrouwelijke auteurs en persoonlijkheden van vroeger en nu kruipen, van Woolf over Winterson, van Sontag tot Solnit. Tekstfragmenten uit brieven, dagboeken, lyrics, essays en TED-talks vormen het frame. Vanuit zijn choreografische blik ontwerpt Jan samen met hen dit manifest voor de toekomst.

Passing the Bechdel Test

"There are some stories which need to be retold by each generation."
Virginia Woolf, 1927

Wij zijn met dertien.

Wij zijn tussen veertien en negentien jaar oud

en voelen ons (g)een meisje of vrouw.

Wij praten.

Wij spreken de woorden van schrijvers en denkers, van Virginia

Woolf tot Susan Sontag, van Toni Morrison tot Maggie Nelson.

Zij vinden vorm in ons.

Wij vinden vorm in elkaar.

Wij maken onszelf tot wie we zijn en wat we willen worden,

wat we kunnen worden,

omdat de mogelijkheden oneindig zijn.

Wij zijn een momentopname.

Een stand van zaken.

Een manifest voor de toekomst.

In Passing the Bechdel Test kiest choreograaf Jan Martens radicaal voor taal. Omdat het vrije woord één van de weinige instrumenten is om zich te bevrijden.*

Samen met dertien jongeren (v/x) wil Jan een stand van zaken opmaken met betrekking tot genderdiversiteit en gendergelijkheid in de wereld vandaag. Jongeren die in elkaars huid en in die van vrouwelijke auteurs en persoonlijkheden van vroeger en nu kruipen, van Woolf over Winterson, van Sontag tot Solnit. Tekstfragmenten uit brieven, dagboeken, lyrics, essays en TED-talks vormen het frame. Vanuit zijn choreografische blik, ontwerpt Jan samen met hen dit manifest voor de toekomst.


* vrij naar Rachida Lamrabet
 

The Bechdel Test

De titel is een verwijzing naar de graphic novelist Alison Bechdel. In 1985 verscheen DYKES TO WATCH OUT FOR, een aflevering uit haar stripreeks waarin ze een resem richtlijnen geeft die al snel als instrument worden ingezet voor het meten van de actieve aanwezigheid van vrouwen in films, boeken en andere media. Een van de basisprincipes is de vereiste dat een film op zijn minst één scène bevat waarin vrouwen met elkaar over iets anders dan mannen praten, dat de vrouwen in deze scène bij naam worden genoemd, en dat het totaal van de scènes meer dan vijf minuten bedraagt. Al snel blijkt dat 97% van de Hollywoodfilms faalt voor deze test.

Jan Martens

Jan Martens (°1984, België) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en voltooide in 2006 de opleiding Dans van het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Sinds 2010 maakt hij zijn eigen choreografisch werk dat door de jaren heen met steeds groter wordende regelmaat voor nationaal en internationaal publiek gespeeld wordt. Het werk van Jan wordt gevoed door de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren, dat elk lichaam iets te vertellen heeft. In elk nieuw werk tracht hij de relatie tussen publiek en performer te hertekenen. 

In 2014 richtte Jan samen met zakelijk leider Klaartje Oerlemans het choreografisch platform GRIP op in Antwerpen / Rotterdam, van waaruit ze samen zijn werk produceren en spreiden en ook het werk ondersteunen van choreografen Bára Sigfúsdóttir, Steven Michel en Michele Rizzo.

fABULEUS

fABULEUS is een uniek productiehuis voor dans en theater. Centraal staat de artistieke samenwerking tussen jong talent en ervaren makers. Op het podium staan de ene keer jongeren, de andere keer jongprofessionelen. fABULEUS biedt hen de nodige omkadering om hun talent en artisticiteit als speler, danser of maker te ontwikkelenen heeft op dat vlak ook een internationale voorbeeldfunctie. fABULEUS bereikt met zijn producties een breed publiek van alle leeftijden, met speciale aandacht voor jongeren en kinderen. fABULEUS werkt in Leuven vanuit het Openbaar Entrepot voor de Kunsten (OPEK) . Het is één van de drie Leuvense stadsgezelschappen en ook huisgezelschap voor de Werking Jong Publiek bij STUK. fABULEUS won de Ultima voor de podiumkunsten 2016, de cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap.

GRIP

GRIP is een choreografisch platform dat het werk van choreograaf Jan Martens produceert en ondersteunt. Het werk van Jan Martens stelt steeds de mens centraal en wordt gevoed door de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren. Die directe communicatie vertaalt zich in transparante vormen waarbijhij niet zozeer een eigen bewegingstaalcreëertmaar bestaande idiomen hergebruikt in een andere samenhang zodat nieuwe ideeën tevoorschijn komen. Jan Martens is momenteel ‘Creative Associate’ bij deSingel in Antwerpen (2017-21) en 'Artiste Associé' bij Le Gymnase CDCN Hauts-de-France in Roubaix (2016-18). Naast het werk van Jan Martens ondersteunt GRIP ook een wisselend aantal makers. In het seizoen 2018-19 zijn dat Bára Sigfúsdóttir, Steven Michel en Michele Rizzo. GRIP is gevestigd in Antwerpen en Rotterdam en wordt ondersteund door de Vlaamse overheid (2017-21).

Credits
VanJan Martens
MetIsabel Braamkolk, Noor Caestecker, A. Claassen, Renée De Coninck, Luna Glowacki, Bente Govaerts, Noor Hollemeersch, Birgit Lesage, Marie Libens, Hannah Peiren, Celina Vercruysse, Yanou Van Dessel, Mirren Vandenberk
Artistieke assistentieKimmy Ligtvoet
DramaturgiePeter Anthonissen
AdviesRudi Meulemans
LichtontwerpElke Verachtert
KostuumadviesLotte Stek
BoventitelingErik Borgman
SpreidingVincent Company
Internationale spreidingA Propic / Line Rousseau & Marion Gauvent
Met dank aanRenée Copraij, Fransien van der Putt, Moos van den Broek, Simone Atangana Bekono & Matilde Quirynen
ProductiefABULEUS & GRIP
Coproductietanzhaus nrw & STUK
Duur90 minuten
Première06 november 2018, STUK Leuven (BE)