IDFA & de Brakke Grond presenteren:

Berlin / Het Zuidelijk Toneel - True Copy

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het merendeel ervan blijkt geschilderd door een Nederlander. Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld op te lichten. 

Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij maakt. ‘Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,’ zegt hij er zelf over. ‘Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.’ Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds enkele werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem uiteindelijk de das om. 

Na BERLINs Perhaps All The Dragons…, waarin Geert Jan reeds opduikt als een van de dertig verhalenvertellers, staat hij in True Copy nu centraal. In de schaduw van de grote meesters, schaaft hij doorheen de jaren aan zijn ambacht. Geert Jans werk en leven is een evenwichtsoefening op de slappe koord tussen fictie en realiteit. 

BERLIN toont in True Copy het interne radarwerk van een complexe man, als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft de waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een mooi vormgegeven leugen?
 

Trailer 
 

In de pers


NRC | ★★★★★

“Voor True Copy bedient BERLIN zich razendknap van de werkelijkheid van de Nederlandse kunstvervalser Geert Jan Jansen.”
Lees hier de recensie


THEATERKRANT 

"Het gezelschap bewijst dat je met theater zware onderwerpen speels met verbazende humor naar de toeschouwer kan brengen. Het einde is een verrassende onthulling."
Lees hier de recensie 

 

Juryrapport TheaterFestival 2019

“BERLIN gebruikt het verhaal van Jansen voor een slimme, geestige en secuur uitgewerkte bespiegeling over echt en nep, over realiteit en fictie, over wantrouwen en geloven.”
 

Credits
Concept en regie BERLIN [Bart Baele en Yves Degryse]
Met Geert Jan Jansen
Assistent Geert Jan Jansen Luk Sponselee
Camera BERLIN, Geert De Vleesschauwer, Jessica Ridderhof en Dirk Bosmans
Montage BERLIN, Geert De Vleesschauwer en Fien Leysen
Compositie muziek en mixing Peter Van Laerhoven
Live mixing Arnold Bastiaanse of Hans De Prins
Piano Govaart Haché
Cello Katelijn Van Kerckhoven
Geluidsopname Bas De Caluwé en Maarten Moesen
Scenografie Manu Siebens, Ina Peeters en BERLIN
Lichtontwerp Barbara De Wit
Technische coördinatie Manu Siebens en Geert De Vleesschauwer
Technische assistentie Rex Tee
Trailers & teasers Fien Leysen en BERLIN
Productieleiding Celeste Driesen en Jessica Ridderhof
Productie BERLIN
Zakelijke leiding Kurt Lannoye
Administratie Jane Seynaeve
Spreiding Eveline Martens
Communicatie Sam Loncke
Met dank aan Saskia Verreycken, Diana Boro, Geert Jan Jansen voor zijn medewerking aan voorbereidingen, repetities en voorstellingenreeks
Coproducenten deSingel international kunstcampus [Antwerpen, BE], le CENTQUATRE-PARIS [FR], Het Zuidelijk Toneel [Tilburg, NL], Brighton Festival [VK], C-TAKT [Limburg, BE], Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, NL], PACT Zollverein [Essen, DE] Met de steun van de Vlaamse Overheid, Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid (Podiumfonds) BERLIN is creative associate bij deSingel international kunstcampus [Antwerpen, BE] en artiste associé bij le CENTQUATRE-PARIS [FR]