Eerste Nederlandse solo-expositie

Fotograaf en ‘visual storyteller’ Jan Rosseel (Brussel, 1979) presenteert met Back-up zijn fascinatie voor ons geheugen met een serie nieuwe werken. Vanuit iconische beelden als '9/11' of het ‘napalm meisje’ onderzoekt Jan Rosseel de logica van visuele media en de betrouwbaarheid van ons geheugen.  

Data

De solo-expositie van Jan Rosseel opent in: 

De Brakke Grond, Amsterdam:
10 dec 2016 t/m 29 jan 2017 

Museum Dr. Guislain, Gent: 
11 mrt 2017 t/m 28 mei 2017

Stroom, Den Haag:
2 dec 2017 t/m 18 feb 2018

Een interview met Jan Rosseel in kader van het themajaar All Future Memories lees je hier.

Lunch for Thought
Ontdek meer over deze kennislunches op de online kenniswand.

Wat herinneren we van collectieve gebeurtenissen? Kunnen we in de huidige tijd met zoveel beeldproductie nog geschiedenissen vergeten? In welke vormen wordt ons geheugen voor de toekomst bewaard? En wat maakt een beeld iconisch? Al 5 jaar voert Jan Rosseel artistiek onderzoek met deze vragen als uitgangspunt. Eerst tijdens een kunstenaarsfellowship ingesteld door de Akademie van Kunsten en het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS-KNAW) dat Rosseel in 2015 als eerste ontving. Vervolgens stonden dezelfde vragen ook centraal tijdens een serie van Lunch For Thought-gesprekken die Jan Rosseel organiseerde samen met de Brakke Grond. Tijdens de lunchgesprekken sprak hij met wetenschappers, filosofen, sociologen, maar ook kinderen, over herinneringen en de invloed van de media hierop. 

 

Drieluik

De resultaten van Rosseels onderzoek komen bijeen in de solo-expositie Back-up, een bijzonder expositietraject waarbij de kunstenaar nieuw werk maakt dat hij vervolgens over een periode van anderhalf jaar doorontwikkelt en tijdens drie opeenvolgende tentoonstellingen presenteert, met telkens een andere focus: in de Brakke Grond in Amsterdam (focus: media), Museum Dr. Guislain in Gent (focus: psyche) en Stroom Den Haag (focus: politiek). 

 

In kader van het themajaar All Future Memories

Met de tentoonstelling Back-up besluit de Brakke Grond het themajaar All Future Memories (feb 2016 t/m jan 2017) waarin we de toekomst van ons geheugen centraal stellen. Jan Rosseel liep met zijn Lunch for Thought gesprekken als een rode draad door het themajaar heen.

 

Video

Bekijk hier het videoportret dat naar aanleiding van het eerste deel van het drieluik gemaakt is: Media en het collectief geheugen.

Over Jan Rosseel

Met een achtergrond als journalist, chef-kok en een studie Chinees, studeerde Rosseel in 2013 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst als fotograaf. Voor Belgian Autumn ontving hij verschillende prijzen en nominaties, waaronder die voor de Dutch Doc Photo Award 2014. Zijn werk werd tentoongesteld in o.a. FOAM Amsterdam en Photoville NY, en verscheen in onder meer de Volkskrant, Vrij Nederland en de Huffington Post. Ook exposeerde Rosseel in de RPS Gallery in Tokyo, de 10b Gallery in Rome en het Fotomuseum Antwerpen FoMu.

 

(Portret: Imane Elfilali)

On the Aesthetics of Violence

Het getoonde beeld komt uit de serie On the Aesthetics of Violence. In deze serie beelden zijn de dominante kleuren van een nieuwsgebeurtenis zo bekend geworden dat één kleurvlak al genoeg is om de herinnering eraan terug te halen. De kleuren roepen ongevraagd herinneringen op. Zo doet een streepje oranje ons direct denken aan de afschuwelijke onthoofdingen door IS. In On the Aesthetics of Violence abstraheert Rosseel deze opdringerige nieuwsfoto’s tot kleurvakken, verwijzend naar de digitale media waarmee deze beelden tot ons komen.

Credits
BeeldJan Rosseel, 'JF 01 James Foley (2016)' en 'SH 01 Saddam Hussein (2016)' uit de serie 'On the Aesthetics of Violence'. Courtesy: The Ravestijn Gallery
Co-productie vanDe Brakke Grond, Stroom Den Haag en Museum Dr. Guislain
Gast-curatorJoram Kraaijeveld
Met steun vanMondriaan Fonds, The Art of Impact, Akademie van Kunsten en het Netherlands Institute for Advanced Study