Light deportations © Meggy Rustamova 2017
Light deportations © Meggy Rustamova 2017

Meggy Rustamova

Light Displacement

Eerste solotentoonstelling in Nederland

Rustamova vertaalt onderwerpen als verplaatsing, taal en identiteit in installaties en video's waarin ze audio en fotografie combineert.

  • _2017-09-09_brakke-grond-opening_tomek-dersu-aaron_001.jpg

Programma:

9 sept 17:00Opening 

10 sept 19:45 Flitsbezoek, na afloop Abattoir Fermé 20:30 

22-24 sept De expo is onderdeel van Unseen City Programme 

23 sept 20-22:00 Open en gratis rondleidingen tijdens Unseen Open Gallery Night

5 okt 20:30 Een ander licht.  Verdiepend zaalprogramma. 

2 nov 19:45 Flitsbezoek, na afloop Zuidpool 20:30

4 nov 19-2:00 Onderdeel van Museumnacht

Light Displacement

Meggy Rustamova (1985) toont tijdens haar eerste solotentoonstelling in Nederland video’s en installaties waarin ze fotografie en audio combineert.

Ze werd geboren in Georgië maar immigreerde op haar achtste met haar moeder via Nederland naar België. Rustamova verwijst nooit letterlijk naar haar afkomst, maar werkt wel rond thema’s zoals taal, identiteit en displacement.

Deze onderwerpen tackelt ze nu eens met performances, dan weer met foto’s, geluidsinstallaties of video's. Voor haar video’s vertrekt Rustamova vaak van gevonden foto’s die ze overzet naar film en waar ze een verhaal rond bouwt. Haar video’s spelen zich af in de schemerzone tussen fictie en realiteit, het persoonlijke en collectieve geheugen. In de Brakke Grond stelt zij twee werken tentoon: Light Deportation en l’invitation au Voyage.

 

Interview

In Oogst vol. 5 vertelt Meggy Rustamova over familie, gedachtespinsels en bestaande foto's. Lees het hier.

Over Meggy Rustamova

Meggy Rustamova leeft en werkt in Gent. Ze migreerde als kind met haar Assyrische moeder uit Georgië en kwam na een omzwerving in Nederland, en nadien in België terecht. Na lessen aan het Herman Teirlinck Instituut (theater), behaalde ze een bachelor en master beeldende kunsten aan KASK, en verbleef ze aan de Universität der Künste te Berlijn en aan het HISK in Gent.

 

Haar oeuvre ontwikkelt zich de laatste jaren steeds internationaler. Ze heeft o.a. tentoongesteld op het Internationaal Film Festival Rotterdam (2015, 2016), in S.M.A.K. in Gent (2016),  Tallinn Art Hall (2016), Beursschouwburg Brussel (2015), Bureau des Réalités, Brussel (2015), Kunsthalle Wien (2015) en het Bonnefantenmuseum, Maastricht (2014). Haar kunstwerken zijn opgenomen in de collecties van Argos, Belfius en S.M.A.K.

 

Meggy is een van de oprichters van collectief Messidor, een platform voor en door kunstenaars, dat zich richt op de waardebepaling van het bundelen van krachten in de hedendaagse kunstpraktijk en dit inzet waar dat mogelijk en waardevol is.

Video: Meggy aan het woord

‘Ik speel met fictie. Misschien zit er wel een lijn van waarheid in. Maar wie weet is 95% gefantaseerd.’

Meggy Rustamova vertelt in deze video over thema’s in haar gloednieuwe totaalinstallatie ‘Light Deportations’ (2017).  Als bezoeker waan je je door een labyrint van beelden die op elkaar lijken, maar telkens anders zijn. Tegelijkertijd vertelt de kunstenaar een verhaal over een vlucht. Omschrijft ze haar eigen migratiegeschiedenis of is het pure fictie?

Bestaat haar werk inderdaad uit 95% fantasie? Het zaalprogramma 'Een ander licht' op 5 oktober zal de nodige opheldering geven.

Video door: Xena Maria Evers

Over de werken

 

Light Deportations (2017)

Speciaal voor de ruimte bedacht Rustamova de totaalinstallatie Light Deportations (2017), een poëtische reflectie over de onmogelijkheid om de realiteit volledig te representeren. Met dit gloednieuwe werk zet Rustamova een stap verder in haar onderzoek naar de relatie tussen stilstaand en bewegend beeld. Het werk bestaat uit zeventien fotoprints van een boom die op diverse wijze is belicht. Vertrekpunt voor die foto was de poging van de kunstenaar om een boom in Hiroshima te fotograferen. De foto’s zijn niet alleen het onderwerp maar ook het decor. Dat blijkt vooral uit een van de drie bijhorende audiofragmenten waarin de kunstenaar het heeft over haar deportatie als vluchtelinge door de bossen. Of heeft ze zich een verhaal van iemand anders toegeëigend?

 

L’invitation au Voyage (2014)

Light Deportations is vergelijkbaar met de manier waarop Rustamova’s camera de stilstaande beelden aftast in L’invitation au Voyage. De video bestaat uit een aaneenschakeling van zwart-wit archieffoto’s die van commentaar worden voorzien door de kunstenaar. Terwijl de camera traag de foto’s aftast en inzoomt op details, spint zij een verhaal rond de individuele beelden die ze met elkaar verbindt. Realiteit en fictie, herinneren en vergeten, micro- en macrogeschiedenis komen hier moeiteloos samen. Gele, uitgegomde post-its die op sommige foto’s zijn gekleefd fungeren als trigger die de verbeelding van de toeschouwer prikkelt om de blinde vlekken in het verhaal verder aan te vullen. 

Credits
BeeldLight deportations © Meggy Rustamova 2017
L’invitation au Voyage © Meggy Rustamova 2014
Foto's Tomek Dersu Aaron
Samengesteld doorWytske Visser