Naar een nieuwe wereld

Coded Matter(s): Terra Fiction

Het idee rond terraformation was ooit het domein van visionaire schrijvers en kunstenaars maar de laatste jaren betreden nieuwe partijen zoals Elon Musk en Google de fysieke ruimte om het universum te koloniseren en te vormen. Lees hieronder verder.

Coded Matter(s): Terra Fiction

 

Het werd al snel duidelijk dat tech organisaties zoals SpaceX, Google en Planetary Resources hoofdrollen zouden wegkapen als we het hebben over terrafiction: naarmate we dichter bij de onvermijdelijke instorting van het milieu komen, onderzoeken deze grote bedrijven de mogelijkheden een nieuwe bewoonbare wereld neer te zetten. Door een kersenrode Tesla-auto de ruimte in te schieten, schetsen ze het toekomstige verhaal van de mens in een ander universum. Maar wat laten we achter op aarde? Als de technologische vooruitgang van vandaag onze natuurlijke omgeving niet verbetert, welke erfenis staat ons dan te wachten elders?


FIBER en de Brakke Grond nodigen een aantal ontwerpers, kunstwetenschappers en/of schrijvers uit om de toekomstige relatie tussen mens, aarde en kosmos beter te begrijpen. Dat doen ze door theorieën op hun kop te zetten of alternatieve modellen en speculatieve perspectieven te tonen, die weerstand bieden aan de perfect gebalanceerde toekomstbeelden van big tech bedrijven. 

 

Aan het woord

Met de toevoeging van Maja Kuzmanovich en Nik Gaffey van het in Brussel gevestigde lab voor speculatieve cultuur FoAM en de vertoning van Matthew C. Wilson's film is de opstelling voor de tweede aflevering van de Coded Matter (s) Worldbuilding-trilogie compleet! Op 27 september betreden deze namen - in willekeurige volgorde - het podium:
 

Pippa Goldschmidt is een schrijver met een achtergrond in de astronomie. In haar kortverhalen reflecteert ze op de huidige cases van ruimtekolonisatie en de impact ervan op de aarde. Bij Coded Matter(s) reciteert de Terra Fiction-schrijver en voormalig astronoom uit haar korte verhalenverzameling The Need for Better Regulation of Outer Space en brengt ze de internationale en binnenlandse ruimtewetgeving in kaart.
 

De verhalen van E.J. Swift onderzoeken de geopolitieke effecten van klimaatverandering. Ze bespreekt de rol van speculatieve fictie bij het voorstellen van alternatieve werelden, hoe deze visie een betere toekomst kan bieden. Ze zet de uitdagingen voor een fictieschrijver bij het creëren van een geloofwaardig universum op een rij.
 

Solarpunk-onderzoeker en technologietheoreticus Jay Springett legt het strategische verhaal van land-als-platform uit. Springett is een schrijver, theoreticus, promotor van doe-het-zelf-cultuur en redacteur van Solarpunks. Solarpunk is een subgenre van sciencefiction. Het onderzoekt wat vrije energiebronnen en gedecentraliseerde energie-infrastructuur kunnen betekenen voor de toekomstige samenleving.
 

Miha Turšič presenteert een nieuw Waag-project en stelt de vraag: wat kunnen we leren over het leven door de ruimte te bestuderen?
 

Kunstwetenschapper Ivan Henriques presenteert Symbiotic Machine for Space Exploration, een project dat een autonoom systeem wil creëren voor het verbeteren van terra forming ecosystemen en het faciliteren van atmosferische vorming op andere planeten.
 

Met hun motto Grow your own world geven Maja Kuzmanovich en Nik Gaffey van FoAM, het in Brussel gevestigde laboratorium voor speculatieve cultuur, inzicht in het belang van transdisciplinaire samenwerking voor het opnieuw voorstellen van mogelijke toekomsten. Voor Terra Fiction presenteert FoAM een lezing / performance waarin geologische tijd, microbiële contaminatie, niet-corvide interactie, dood en sterven naast de audiovisuele sferen uit de Sonora woestijn, Balkan bossen en stedelijke jungles naast elkaar bestaan. 

Worldbuilding

Coded Matter(s): Terra Fiction is het tweede event in een reeks van drie gehost door FIBER in samenwerking met de Brakke Grond.


Dit jaar staan de events in teken van Woldbuilding: een narratieve techniek uit science-fiction en transmedia storytelling dat steeds vaker als artistieke methode wordt gebruikt om over complexe problemen zoals klimaatverandering, circulariteit en mens-machine relaties na te denken. Kortom, hoe stellen kunstenaars duurzame en alternatieve wereldbeelden voor?


Meer weten?
We leggen uitgebreid uit waar dit over gaat. 


Werken aan een nieuwe wereld

 

Foto's Coded Matter(s): Big Bias17/05/2018
Sebastiaan Ter Burg