Een poëtisch politiek dagboek-portret

Tijdens de themamaand THUIS [een gebruiksaanwijzing] wordt de Tuinzaal omgetoverd tot filmzaal, voor de Nederlandse première van Brussels, 2016 van Sara Sejin Chang.

De film is geprogrammeerd in het kader van THUIS [een gebruiksaanwijzing]. In dit themaprogramma vertellen beeldend kunstenaars, theatermakers, schrijvers, muzikanten en wetenschappers verhalen over hoe mensen zich hechten. Een kunstzinnige handleiding voor huiselijkheid.

De film Brussels, 2016 is een poëtisch politiek dagboekachtig portret van de Belgische hoofdstad.

De Nederlandse kunstenaar Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) maakte deze film tijdens haar residentie bij WIELS Centrum voor Hedendaagse Kunst in Brussel in het voorjaar van 2016. Haar residentie viel samen met de terroristische aanslagen van 22 maart én met de Britten die op 23 juni stemden om de Europese Unie te verlaten.

Sara Sejin Chang is geboren in Zuid-Korea en groeide op in Nederland. Ze stelt zich – net als vele anderen - vragen bij samenhorigheid en identiteit in een context van groeiend racisme en vreemdelingenhaat. In de film zien we hoe de filmmaker zich door de stad begeeft en ontmoetingen heeft met een verdwaalde kat, de lesbische (art) scene, vluchtelingen, een pasgeboren baby, mensen uit de buurt, vrienden en een nieuwe geliefde. Zij raakt hier aan vragen over postkoloniale, modernistische en nationalistische concepten, die met elkaar botsen in een grotere realiteit.

 

 

Over Sara Sejin Chang

Sara Sejin Chang (1977) is geboren in Busan, Zuid-Korea en woont en werkt in Amsterdam en Brussel. Ze was residentie-kunstenaar bij ISCP, New York (2007) en WIELS, Brussel (2016). Sinds 2016 maakt ze onderdeel uit van het Piet Zwart MFA tutorial team. Haar werk is te zien geweest bij onder meer het het International Film Festival Rotterdam, de Biënnale van Sydney, Biënnale van Kiev, het Van Abbemuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam. 

Sara Sejin Changs praktijk bestaat uit politieke en poëtische interventies, series tekeningen, performances en films waarmee ze een meer inclusieve moderniteit voorstelt. Onderwerp van haar werken zijn reflecties over de natie-staat, de positie van mensen van verschillende achtergronden in de Westerse moderne samenleving, gender en kunstgeschiedenis. Haar werken ontvouwen en ontwikkelen zich gedurende een langere periode. 

Credits
Loop / screening HD / DCP, 33 min. Experimentele film, kleur, geluid. Nederlandse vertelling, Engelse ondertiteling.
BeeldStill uit 'Brussels, 2016' (c) Sara van der Heide
Met steun vande Vlaamse Gemeenschapscommissie, AFK en Mondriaan Fonds