tg. STAN

'Redde wie zich redden kan' geen slechte titel

Het sluimerende fascisme in onze maatschappij

Nog explicieter dan in de eerdere STAN-voorstelling Alles is Rustig ontleedt het gezelschap in deze compilatie van Thomas Bernhards 'mini-drama's' genadeloos het complexe, onverwerkte Duitse nazi-verleden én het sluimerende fascisme in onze maatschappij.

Alles is rustig

De voorstelling Alles is rustig is op 17 mei te zien in de Brakke Grond.
Info en kaarten.

 

De Bernhard-trilogie

In het kader van De Bernhard-trilogie presenteert STAN ""Redde wie zich redden kan" geen slechte titel"samen met de twee andere Bernhard-stukken: een Bernhard-marathon van ongeveer zes uur op 21 mei in de Brakke Grond.

Info en kaarten.

Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo en Damiaan De Schrijver maken een opvolger van Alles is Rustig , waarmee de toneelschrijver Thomas Bernhard van leer trok tegen de zelfingenomenheid van de intellectuele en culturele elite. Alles is Rustig toerde verschillende seizoenen in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Zwitserland, Oostenrijk en Italië, in een Franse ( Tout est calme ) en een Nederlandse versie. Gaandeweg namen de spelers zich voor om nóg werk van Bernhard op de planken te zetten.  Aanvankelijk besloten ze Am Ziel (1981) op te voeren, maar uiteindelijk hebben ze daaruit één zin overgenomen. Dat is de titel geworden van de voorstelling: ""Redde wie zich redden kan" geen slechte titel" . Onder die noemer spelen ze een aantal van Bernhards Dramoletten.
 

"Maar toen alles gebeurd was, was hier 
chaos. En een kamer 
die volledig verwoest was, en daarin 
vier dode mannen en 
een naam! En een deur, waarop 
iets onbegrijpelijks stond. 
Maar jullie, bekijk nu 
het geheel. Wat er allemaal gebeurde, wij 
hebben het geplaatst 
in de tijd in de juiste 
volgorde op de juiste plaatsen en 
met de juiste woorden, die 
gevallen zijn. En wat jullie ook zullen zien 
aan het eind zullen zien, wat wij zagen: 
chaos. En een kamer 
die volledig verwoest is, en daarin 
vier dode mannen en 
een naam. Of drie mannen, die de deur uitgaan 
om belangrijke zaken 
voor de mensheid te regelen 
en een dode man 
die nog niet dood is, en voor hem 
een deur, waarop 
iets begrijpelijks staat.


Bertolt Brecht

 

Wat zegt de pers?

"De drie acteurs vullen elkaar prachtig aan: de springerige Yolente De Keersmaeker, de rustige Sara de Roo en de lekker onbehouwen Damiaan de Schrijver. Samen hebben ze er een baldadige bloemlezing van gemaakt die de typische Bernhard-humor in het hart treft."
Marian Buijs, De Volkskrant


"De drie acteurs zijn sterk aanwezig op het toneel. Het is fascinerend om te zien hoe snel zij kunnen transformeren van redelijke, beschaafde burgers in angstaanjagende taal uitslaande agressievelingen."
Margriet Prinssen, Haarlems Dagblad


"Het trio speelt knalhard de situatie en de daarin opgetaste conflictstof. Maar het is alsof er steeds een ander spotje op wordt gezet. Alsof de scène permanent wordt gekanteld en in een ander perspectief wordt getoond. Met de brede glimlach die vraagt: is het zo eindelijk goed? Of wilt u het nóg weer anders? Het resultaat is ruim twee uur theatraal Vergnügen van een hoog niveau."
Loek Zonneveld, De Groene Amsterdammer

Credits
Tekst naar 'Dramolette' ( Eis, A Doda, Match, Freispruch en Maiandacht ) van Thomas Bernhard
MetJolente De Keersmaeker, Sara De Roo, Damiaan De Schrijver, Sara Haeck en Jonas De Vuyst
BegeleidingMatthias de Koning
KostuumsInge Büscher
Assistentie kostuumsFilip Eyckmans
Licht en fotografieThomas Walgrave