Valentijn Dhaenens / SKaGeN / Richard Jordan Productions / Theatre Royal Plymouth

Double Bill: BigMouth/SmallWar

Valentijn Dhaenens brengt twee monologen op één avond. In BigMouth geeft Dhaenens een inkijkje in de manipulaties van de gewiekste redevoerder en politicus. In SmallWar zoomt hij in op de gewone man tijdens de Eerste Wereldoorlog, die de consequenties van het politieke spel aan den lijve ondervindt. 

 

I.s.m. het Amsterdams 4 en 5 mei comité organiseren we op zondag 7 oktober tussen de twee monologen een gesprek over herdenken in Nederland en België. 

 

BigMouth

In BigMouth brengt Valentijn Dhaenens een ode aan 2500 jaar redevoeren. Met fragmenten uit bekende en minder bekende toespraken toont hij dat de trukendoos van de retoricus in de loop der jaren nauwelijks veranderd is. De preek, de oorlogsverklaring, het vaarwel, het slotpleidooi, de overwinningsspeech, de grafrede. Wie zijn woorden goed kiest kan van het zwakste argument het sterkste maken. De absolute waarheid bestaat niet. Ze is een mooie leugen voor wie de wereldmacht ambieert, of de hand van een geliefde wil winnen. 

BigMouth heeft sinds de première in 2008 meer dan 300 keer gespeeld in meer dan 25 landen, waaronder de VS en Iran. De productie werd overstelpt met lovende 5-sterrenrecensies en internationale prijzen. In 2018 sluit Valentijn Dhaenens dit verhaal na exact tien jaar af met een slottournee. Hij doet dit niet zomaar. BigMouth wordt op één avond gespeeld met SmallWar, een monoloog die Valentijn Dhaenens enkele jaren later maakte en die sindsdien, net als BigMouth, een ongezien internationaal parcours kende. 
 

SmallWar

In SmallWar brengt Valentijn Dhaenens de keerzijde van de medaille. Want wat zijn de gevolgen van de opzwepende woorden van machtsbeluste wereldleiders voor de gewone man in de straat? Hoe zit het met de mensen die de daad bij het woord (moeten) voegen? Dhaenens zoomt in op een veldhospitaal tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een cynische verpleegster, een deserteur, een op- en afrijdende ambulancier, een verslagen dokter-chirurg, ze brengen allemaal hun eerlijke verhaal. 

Op zondag 7 oktober vindt er i.s.m. het Amsterdams 4 en 5 mei comité tussen de twee voorstellingen een gesprek plaats over herdenken in Vlaanderen en Nederland.

Daar waar Nederlanders in hun herdenken gefocust zijn op de Tweede Wereldoorlog speelt in de ons omringende landen juist de Eerste Wereldoorlog een hoofdrol. In november is het 100 jaar geleden dat die oorlog eindigde. België herdenkt dit met een speciaal programma, van grootschalige tot kleine herdenkingen.

Op 7 oktober wordt er gekeken naar de verschillen in de manier van herdenken tussen Vlaanderen en Nederland? En tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog? Wat kunnen we van elkaar leren? Maarten Van Alstein van het Vlaams Vredesinstituut en Ilse Raaijmakers die promoveerde op herdenken in Nederland (ze schreef het boek De stilte en de storm, 4 en 5 mei sinds 1945) gaan onder leiding van Sophie Derkzen (o.a. De Correspondent, Vrij Nederland) met elkaar in gesprek.

De voorstelling BigMouth begint op 7 oktober om 15:00 en zal ongeveer een uur duren. Dan volgt het gesprek van een uur en aansluitend bezoek je de voorstelling SmallWar. Het programma is rond 18:30 afgelopen. 

Valentijn Dhaenens

Valentijn Dhaenens (1976) is een Vlaams theater- en filmacteur. Hij studeerde in 2000 af aan het toenmalige Herman Teirlinck Instituut (nu het Conservatorium van Antwerpen). Met een aantal acteurs uit zijn afstudeerlichting richtte hij in 2000 theatergezelschap SKaGeN op. Dhaenens beleefde zijn grote doorbraak in 2008 met DegrotemonD, dat voor de internationale tournees die volgden omgedoopt werd tot BigMouth. 

In de Pers

★★★★  The Guardian
Over BigMouth: "Assisted by a long table, several microphones, some glasses of water and a blackboard, Valentijn Dhaenens employs not just his voice but his entire body to examine justice, war, racism and retribution" 
Lees de volledige recensie 

 

★★★★   Theaterkrant
Over SmallWar: "Zonder vals sentiment, zonder spektakel, maar subtiel en sober in woord en beeld wordt het individuele lijden van de kleine mens universeel geschetst. Deze vertelling is een treffend monument voor alle slachtoffers van alle oorlogen." 
Lees de volledige recensie 

Credits
Concept en spelValentijn Dhaenens
Licht en geluidsontwerpJeroen Wuyts
KostuumontwerpBarbara De Laere
Zakelijke leidingKorneel Hamers
ProductieSKaGeN, Richard Jordan Productions, Theatre Royal Plymouth, Stuk Leuven, De Tijd, Vilanella & DEStudio