Valentijn Dhaenens / SKaGeN / Richard Jordan Productions / Theatre Royal Plymouth

Double Bill: BigMouth/SmallWar

Valentijn Dhaenens brengt twee monologen op één avond. In BigMouth geeft Dhaenens een inkijkje in de manipulaties van de gewiekste redevoerder en politicus. In SmallWar zoomt hij in op de gewone man tijdens de Eerste Wereldoorlog, die de consequenties van het politieke spel aan den lijve ondervindt. 

BigMouth

In BigMouth brengt Valentijn Dhaenens een ode aan 2500 jaar redevoeren. Met fragmenten uit bekende en minder bekende toespraken toont hij dat de trukendoos van de retoricus in de loop der jaren nauwelijks veranderd is. De preek, de oorlogsverklaring, het vaarwel, het slotpleidooi, de overwinningsspeech, de grafrede. Wie zijn woorden goed kiest kan van het zwakste argument het sterkste maken. De absolute waarheid bestaat niet. Ze is een mooie leugen voor wie de wereldmacht ambieert, of de hand van een geliefde wil winnen. 

BigMouth heeft sinds de première in 2008 meer dan 300 keer gespeeld in meer dan 25 landen, waaronder de VS en Iran. De productie werd overstelpt met lovende 5-sterrenrecensies en internationale prijzen. In 2018 sluit Valentijn Dhaenens dit verhaal na exact tien jaar af met een slottournee. Hij doet dit niet zomaar. BigMouth wordt op één avond gespeeld met SmallWar, een monoloog die Valentijn Dhaenens enkele jaren later maakte en die sindsdien, net als BigMouth, een ongezien internationaal parcours kende. 
 

SmallWar

In SmallWar brengt Valentijn Dhaenens de keerzijde van de medaille. Want wat zijn de gevolgen van de opzwepende woorden van machtsbeluste wereldleiders voor de gewone man in de straat? Hoe zit het met de mensen die de daad bij het woord (moeten) voegen? Dhaenens zoomt in op een veldhospitaal tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een cynische verpleegster, een deserteur, een op- en afrijdende ambulancier, een verslagen dokter-chirurg, ze brengen allemaal hun eerlijke verhaal. 

Bij de matineevoorstelling van zondag 7 oktober organiseert de Brakke Grond samen met
het Amsterdams 4 en 5 mei comité een speciaal programma rondom het herdenken van de Eerste en Tweede Wereldoorlog.  In Nederland herdenken we de Tweede Wereldoorlog en sindsdien gevallen oorlogsslachtoffers. In België wordt daarnaast de Eerste Wereldoorlog herdacht, soms nog wel intenser dan de Tweede. Hoe komt dat? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen de manieren waarop in beide landen herdacht wordt? 

Valentijn Dhaenens

Valentijn Dhaenens (1976) is een Vlaams theater- en filmacteur. Hij studeerde in 2000 af aan het toenmalige Herman Teirlinck Instituut (nu het Conservatorium van Antwerpen). Met een aantal acteurs uit zijn afstudeerlichting richtte hij in 2000 theatergezelschap SKaGeN op. Dhaenens beleefde zijn grote doorbraak in 2008 met DegrotemonD, dat voor de internationale tournees die volgden omgedoopt werd tot BigMouth. 

In de Pers

★★★★  The Guardian
Over BigMouth: "Assisted by a long table, several microphones, some glasses of water and a blackboard, Valentijn Dhaenens employs not just his voice but his entire body to examine justice, war, racism and retribution" 
Lees de volledige recensie 

 

★★★★   Theaterkrant
Over SmallWar: "Zonder vals sentiment, zonder spektakel, maar subtiel en sober in woord en beeld wordt het individuele lijden van de kleine mens universeel geschetst. Deze vertelling is een treffend monument voor alle slachtoffers van alle oorlogen." 
Lees de volledige recensie 

Credits
Concept en spelValentijn Dhaenens
Licht en geluidsontwerpJeroen Wuyts
KostuumontwerpBarbara De Laere
Zakelijke leidingKorneel Hamers
ProductieSKaGeN, Richard Jordan Productions, Theatre Royal Plymouth, Stuk Leuven, De Tijd, Vilanella & DEStudio