Vervolg expositie Jan Rosseel in Den Haag

Slot drieluik Jan Rosseel over het politieke geheugen

Hoe beïnvloedt de politiek ons geheugen? Kunstenaar Jan Rosseel doet onderzoek naar de werking en betrouwbaarheid van ons geheugen. Met deze vraag sluit hij zijn drieluik-tentoonstelling Back-up af in kunstcentrum Stroom, Den Haag.

Back-up is een drieluik-tentoonstelling van de Brakke Grond, kunstcentrum Stroom en Museum Dr. Guislain. 

Op 2 december 17:00 uur is de opening van de laatste tentoonstellinglocatie: kunstcentrum Stroom, Den Haag. Meer info vind je hier.

Meer over de kunstenaar? Bekijk eerdere of lopende projecten. 

Politieke beeldvorming 

In de Haagse editie richt de tentoonstelling zich op het geheugen in relatie tot politiek en macht. De focus op politiek sluit aan bij de ambitie van Den Haag als stad van vrede en recht en als zetel van macht. Er wordt een relatie gelegd tussen die ambitie, de rol van de media en de mechanismes die schuilgaan achter de vorming van het collectieve geheugen en de politieke keuzes die worden gemaakt.

In de tentoonstelling wordt het proces tegen Nicolae en Elena Ceauṣescu door de kunstenaar uitgelicht. De Roemeense president Nicolae en zijn vrouw Elena werden in 1989 van genocide beschuldigd met de doodstraf als gevolg. Jan Rosseel ontsluiert in dit politieke fenomeen een vermenging van persoonlijke herinneringen en het geconstrueerde collectieve geheugen. Zijn conclusie? De media hebben een grote rol in de beeldvorming gespeeld. 

Het drieluik

Back-up is een drieluik-tentoonstelling van de Brakke Grond, kunstcentrum Stroom en Museum Dr. Guislain. Met twee opeenlopende exposities in Amsterdam en Gent, is de tentoonstelling in Den Haag rond.  

De solo-expositie van Jan Rosseel is geweest in:

De Brakke Grond, Amsterdam:

10 dec 2016 t/m 29 jan 2017

Nadruk op de media

Museum Dr. Guislain, Gent:

11 mrt 2017 t/m 28 mei 2017

Nadruk op de psyche  

En opent in: 

Stroom, Den Haag:

2 dec 2017 t/m 18 feb 2018

Nadruk op de politiek 

Over de kunstenaar

Jan Rosseel (Brussel, 1979) studeerde documentaire fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en fotojournalistiek aan de School voor Media en Journalistiek in Aarhus, Denemarken.

Het werk van Jan Rosseel is het best te omschrijven als ‘visual storytelling’. Het bevindt zich tussen het vertellen van een verhaal en pure documentatie. Hij werkt als een verzamelaar van herinneringen met behulp van fotografie, video en objecten. Zijn op onderzoek gebaseerde projecten hebben historische gebeurtenissen als uitgangspunt en de werking van het geheugen. Hij maakt in zijn onderzoek gebruik van wetenschappelijke en journalistieke methoden, om tot een vertelling te komen waarin feit en fictie naast elkaar bestaan.

Zijn foto's zijn onder andere gepubliceerd in het International New York Times, Le Monde, Volkskrant Magazine, Vrij Nederland, Onze Taal, 8WEEKLY, copypasteculture, GUP, Piel de Foto, photographer.ru en Foam Magazine.

Credits
Beeld Jan Rosseel, 'Beklaagdenbank van het proces tegen Nicolae en Elena Ceausescu (2017)'.
Jan Rosseel, 'On the Aesthetics of Violence (2016)'.
Met dank aan Mondriaan Fonds, The Art of Impact, Akademie van Kunsten en het Netherlands Institute for Advanced Study
Co-productie van De Brakke Grond, Stroom Den Haag en Museum Dr. Guislain