'Glossy' als kunstproject

Elective Affinities #4

Twee kunstenaars, een stapel kranten en een kopieerapparaat zijn de ingrediënten voor het kunstproject Elective Affinities waar Jasper Rigole en Batia Suter gedurende de expo aan werken. Het onthaal is ingericht als tijdelijke werkplaats waar gewerkt wordt aan wat een magazine moet worden met een oplage identiek aan het aantal pagina´s. Het project is onderdeel van de expo 81 dingen waarvan ik dacht dat ik ze vergeten was (t/m 31 januari).

 

Selectie op basis van natuurlijke verwantschap

Natuurlijke verwantschap is een centraal begrip in het project Elective Affinities. Met behulp van een kopieerapparaat maken twee kunstenaars afwisselend beeldensembles waarbij ze vertrekken van allerhande gevonden  beelden. 

Batia Suter heeft net het hoofd van Marine Le Pen uitgeknipt, vergroot en geassembleerd met een prent van handschoenen. Na haar bewerking wordt de groteske kop uit de krant een beeld dat door twee handen lijkt te worden weggegrist. Tal van andere beelden ondergaan een gelijkaardige bewerking. Na enkele dagen van noeste arbeid wachten nieuwe beeldcombinaties aan een prikbord op een visueel antwoord van Jasper. Zo werken zij gezamenlijk aan wat een magazine moet worden met een oplage identiek aan het aantal pagina´s.

 

Het project is geïnspireerd op de visuele associatieve methodiek die de Duitse kunsthistoricus Aby Warburg ontwikkelde in zijn Mnemosyne Atlas

De beeldtaal van Batia Suter

Voor Batia is de associatieve omgang met beelden niet vreemd. Ze verzamelt beelden die ze steeds opnieuw combineert en in een nieuwe context plaatst tot zij hun oorspronkelijke betekenis verliezen. Ze laat zich daarin graag verrassen. Haar methode is die van haar eigen intuïtie voor verborgen harmonieën en toeval. Ze laat 'ongelukjes' toe waar die een nieuwe expressief beeld bloot leggen. Door een geheel eigen logica van de afbeeldingen en de metamorfose die ze ondergaan, ontstaat er een wereld waarin de beelden onderling op een fantasierijke manier met elkaar en de kijker communiceren.

Suter produceert monumentale prints van digitaal gemanipuleerde beelden. Haar werk is vaak site-specific. Ze werkt met foto-animatie, beeldsequenties en collages, vaak met behulp van gevonden foto's. 

De Zwitsers-Amerikaanse kunstenaar (1967) publiceerde in 2007 Parallel Encyclopedia (Roma publicatie 100) met een samenstelling van beelden uit boeken die ze langs de jaren heeft verzameld. Haar tweede boek Surface Series (Roma publicatie 160) is gepubliceerd in 2011. 

Batia woont en werkt in Amsterdam, 

Website van Batia Suter

 

Elective Affinities #1-4

In 2012 maakte Jasper Rigole een editie met Egon van Herreweghe en in 2014 met Lara Dhondt. Tijdens de tentoonstelling 81 dingen waarvan ik dacht dat ik ze vergeten was in Z33 (2015) maakte hij een editie met Peter Morrens, die editie werd gepresenteerd tijdens de finissage in Z33, Hasselt. Nog tot 31 januari is het onthaal van de Brakke Grond ingericht als tijdelijke werkplaats. Met een stapel kranten, een kopieerapparaat en een prikbord, gaan Batia Suter en Jasper Rigole afwisselend aan de slag. Eerdere edities liggen er ter inzage,  

Batia Suter aan het werk in de Brakke Grond

 

Elective Affinities is onderdeel van de expo 81 dingen waarvan ik dacht dat ik ze vergeten was van Jasper Rigole. Nog tot 31 januari

Op de front foto; Jasper Rigole aan het werk. Credits beeld uit review in Trendbeheer