In huis: Roel Heremans

Interview

De Brakke Grond ondersteunt makers onder meer door residenties: gedurende een aantal weken verblijft een kunstenaar of theatermaker in huis om aan een productie te werken. De afgelopen periode was dat Roel Heremans, van wie binnenkort een nieuw werk te zien is op Oorzaken Festival 2019.

 

Hallo daar! Wie ben je en waar kom je vandaan?
“Mijn naams is Roel Stefaan Leonard Heremans Theys ik ben opgegroeid in Vilvoorde, net buiten Brussel. Ondertussen woon ik al een tijdje in de buurt van het Zuidstation in Brussel. Vanaf die plek ben ik met de trein binnen de twee uur in de Brakke Grond in Amsterdam."
 

Wat is je achtergrond? 
“Ik heb Radio gestudeerd, aan het RITCS in Brussel. Daarna heb ik de Master ArtScience Interfaculty gedaan, een opleiding van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten én het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Daar heb ik een eigen taal ontwikkeld die ik vanaf dan aan het verfijnen ben."
 

Dus je bent behalve geluidskunstenaar ook beeldend kunstenaar?
“In zekere zin wel, al wil ik mezelf niet al te veel met dat soort termen definiëren. Ik werk met elementen uit verschillende disciplines en ben eigenlijk niet eenduidig in een categorie neer te pinnen.”
 

Hoe ga je te werk? Waar ben je begonnen met het creëren van Quartet A?
“Als ik een werk maak voor een specifieke locatie, wil ik eerst de ruimte bekijken en onderzoeken waar interessantste ontmoetingen mogelijk zijn. Zodra ik dat weet en daar mijn ideeën over heb ontwikkeld, doe ik een kleine architecturale ingreep.”
“Zo heb ik in de foyer in de Brakke Grond een gebied rond een vierkante pilaar gekozen. Aan iedere kant van de pilaar heb ik een spiegel geplaatst en door het uittekenen van eerst concentrische cirkels en dan octagonnen, uitgedacht op welke mogelijke plekken rondom de spiegels de vier bezoekers van Quartet A tijdelijk plaats kunnen nemen. Tijdens het werk bewegen de 4 bezoeker met koptelefoon rondom de spiegels.


Wat krijgen ze te horen?
“Ik wil niet al te veel prijsgeven van wat er dan precies gaat gebeuren. Het is de ervaring op dat moment die het belangrijkst is."


Is er niet iets dat je wél kunt zeggen over het werk? Waar je inspiratie voor Quartet A vandaan komt?
"Achter de schermen waar we vandaag naar kijken zijn oneindige dimensies te vinden. Hoe de tijdelijkheid van het menselijke bestaan daarin een vorm krijgt, vind ik eindeloos interessant." 


Hoe komt dit inzicht terug in je werk?
Quartet A wordt in zekere zin een abstractie van deze hedendaagse spanning. Je zou het een algoritmische allegorie voor 4 kunnen noemen die de bezoekers aan de ingang van de Brakke Grond kunnen ervaren. Hoe meer de stimuli in onze levens toenemen, hoe meer nood we hebben aan focus en verbeelding.” 


Is dat ook waarom je met geluid werkt, en ooit gekozen hebt om Radio te studeren?
“Misschien wel. Mijn grootvader Piet Theys was één van de eerste sportjournalisten op de Belgische radio en was naast journalist ook schilder en schrijver. Hij was één van de eerste die de beeldende kracht van taal zo uitpuurde in de Vlaamse sportverslaggeving. Daarna is er een hele traditie ontstaan van heel geletterde commentatoren zoals je die vandaag nog vindt in de personen van bijvoorbeeld Michel Wuyts en Peter Vandenbempt. Met geluid kun je ervoor zorgen dat je toehoorder scherper ziet dan het scherpste beeld.”


Je bent hier negen dagen in huis geweest. Hoe was dat?
“Fantastisch! Ik heb hier in Amsterdam heel wat goeie vrienden wonen en daarbovenop leer je hier gemakkelijk nieuwe mensen kennen. Zo kwam ik op het plein voor de Brakke Grond in gesprek met een paar vrouwen die naar de Women’s March gingen. Ik ben spontaan met ze mee gegaan, en dat was een bijzondere middag."
"Tegelijkertijd heb ik in alle rust en concentratie kunnen werken aan Quartet A. Ik weet hoe ik ruimtelijk te werk kan gaan en wat de mogelijkheden zijn. Hierna ga ik terug naar Brussel om verder te werken, met name aan de teksten en de audio. Dan kom ik kort voor het Oorzaken Festival weer terug om de laatste hand te leggen aan het werk.”


Quartet A is van 29 t/m 31 maart 2019 te bezoeken op Oorzaken Festival