Interview met dr. Valery Vermeulen

“Zowel muziek als wiskunde is verbonden aan emoties”

Valery Vermeulen is op z’n minst gezegd een creatieve duizendpoot die weinig stilzit. Dit jaar heeft hij drie grote projecten op de planning staan. In maart 2015 verbleef hij in de residentie van de Brakke Grond en in juli 2015 geeft hij er een vierdaagse summerschool. Het ideale moment dus om hem uit te horen!

 

Door Amandine Van Lathem

Je bent actief als elektronisch muzikant, muziek producer, wiskundige, multimedia kunstenaar, auteur en gast professor aan het Art & Technology opleidingsprogramma aan de Erasmushogeschool in Brussel. Dat is heel wat.
Ik ben begonnen als wiskundige. Maar ik heb altijd wiskunde én muziek gedaan. Ik zocht naar een manier om deze twee disciplines te combineren op een toffe manier. Die schakel is emoties. Zowel muziek als wiskunde is verbonden aan emoties, ook al zou je dat niet meteen denken van dat laatste. Op die manier ben ik begonnen met op een artistieke manier bezig te zijn met muziek en wiskunde.

 

Je bent dit jaar bezig met drie projecten: Mikromedas, Krystal Ball en Emo Synth. Waarover gaan ze?
Ik heb vier jaar onderzoek gedaan naar muziek en emoties. Het onderzoeksonderwerp was hoe je emoties die je ondervindt tijdens het beluisteren van muziek, kan omzetten in wiskundige modellen en of je daar iets artistieks mee kunt doen. Dat is het Emo Synth Project.

Mikromedas is een project dat vorig jaar is gestart op vraag van het Dutch Electronic Arts Festival rond digitale kunst met dat jaar een editie over ruimtevaart. Zij hadden mij gevraagd om iets te doen rond muziek en ruimte. Ik heb dan verschillende platen gesampled en genipt en geplakt. Daarbij heb ik me enkel toegelaten om data te gebruiken uit het zonnestelsel of dingen die te maken hebben met deep space. Dat is de zone buiten ons zonnestelsel. Met deze bronnen ben ik muziekcomposities beginnen maken. Het belangrijkste vind ik dat mijn muziek impact heeft. En het effect dat het meestal heeft op mensen is dat ze in een andere regio en sfeer komen.

Mijn derde project Krystal Ball draait rond de financiële kredietcrisis. Het is gegroeid vanuit mijn eigen verontwaardiging. Als je kijkt naar de technieken die gebruikt worden in de financiële industrie, dan zie je dat er veel wiskunde en wetenschap wordt gebruikt om fraude te maskeren. Men bedenkt nieuwe technieken die zodanig complex zijn dat enkel financiële deskundigen ze begrijpen. En wij moeten er maar op vertrouwen dat alles oké is, maar uiteindelijk is het helemaal niet oké. 

Het project bestaat uit twee fases. Ik ben nu bezig met de eerste. Als die algoritmes en systemen toch maar misbruikt worden, kunnen we ze ook gebruiken om er iets creatiefs mee te doen. Ik ga kijken wat je kan doen met risicomodellen- modellen die gebruikt worden om risico’s van beleggingen in te schatten- als compositietool.

 

Dr. Valery Vermeulen geeft tussen 7 en 10 juli 2015 een summerschool over biofeedback in De Brakke Grond.

 

 

Dr. Vermeulen over het gebruik van biofeedback in artistieke context. Een artikel in het tijdschrift eContact.

Lees het hier.