Multimediakunstenares Alex Verhaest

Een stroming zonder naam

De Vlaamse Alex Verhaest, wereldtop in een stroming zonder naam, combineert beeldende kunst, technologie, film en fotografie en maakt zo fascinerende, interactieve kunst.

Of haar werk nu experimentele film is of een bizarre vorm van interactief theater op schermpjes, Alex kan zelf moeilijk beslissen. Haar werk is in elk geval een verhaal dat verteld wordt. De term interactief cinemaparcours, die een vriend van haar ooit gebruikte om haar werk te beschrijven, vindt Alex nog de beste term.

 

Een terugkerend onderwerp in het werk van Alex Verhaest is de onmogelijkheid tot communicatie tussen personen in tijden van schijnbaar onbeperkte communicatiemogelijkheden. Ook heeft Alex een obsessie met laatmiddeleeuwse en vroege Renaissancekunst. Verder gaan haar verhalen over de dood. Alex gelooft dat in essentie alle kunst over de dood gaat. Verhaest werkt steeds langere periodes aan een veelomvattend werk. Op een eigenzinnige manier zet Verhaest technologie in om haar verhalen te brengen en won daarmee verschillende prijzen. Naast haar nieuwste werk, wordt ook de installatie Temps Mort / Idle times getoond waarvoor zij in 2015 de prestigieuze Golden Nica Ars Electronica won. 

 

In de Standaard lichtte Alex Verhaest haar nieuw werk  À la folie/ to insanity toe. Ze was De gedaanteverwisseling van Kafka aan het herlezen, toen een vlucht uit Amsterdam uit de lucht werd geschoten, met aan boord een vriend. Na die aanslag op het vliegtuig was ze erg geschrokken. Onbegrip, urgentie, onwennigheid tegenover het pure toekijken, het ging om meer dan alleen verdriet om een verloren vriend. ‘Er zit een maatschappijkritische intentie in het nieuwe werk’, zegt ze. ‘Al weet ik niet of dat in het eindresultaat nog te merken zal zijn.’ De falende verstandhouding tussen de in een kever veranderende Gregor Samsa en zijn lievelingszus Grete, de gebrekkige berichtgeving na de aanslag, het gedoe met de stoffelijke resten: in haar hoofd klikte het in elkaar. ‘In de tekst die ik momenteel schrijf, voltrekt de metamorfose zich binnen een koppel, en bij allebei de partners. Zij vindt dat hij meer en meer verandert in een kreeft. Hij loopt gekleed in een militair pantser, ziet eruit als een schaaldier. Terwijl hij haar verwijt dat ze een zwak wezen is, een weekdier. Ze ziet er bleek en ziekjes uit.’

 

À la folie / to insanity is van zaterdag 7 mei tot donderdag 30 juni te bezichtigen in de Tuinzaal van de Brakke Grond.