Vernieuwende theatermakers uit Vlaanderen

Vlaamse Voorhoede

In Vlaanderen trekken ze de aandacht met hun verfrissende, originele voorstellingen. Zowel qua vorm als inhoud doen ze het anders dan hun voorgangers, met nieuwe wegen en middelen. Onder de noemer Vlaamse Voorhoede presenteren we deze vernieuwende theatermakers in Nederland. 

Seizoen 2018-2019

In het seizoen 2018-2019 komen de theatergezelschappen De Nwe Tijd en Post uit Hessdalen naar de Brakke Grond, evenals de theatermakers Pitcho Womba KongaTine Van AerschotAurelie Di Marino en Lisa Verbelen. Ook dans is goed vertegenwoordigd, met producties van Michiel VandeveldeFemke en Lander Gyselinck en Alexander Vantournhout

De Nwe Tijd

De Nwe Tijd is een theaterhuis onder leiding van Freek Vielen, Suzanne Grotenhuis en Rebekka de Wit. De Nwe Tijd is een gevolg van deTijd, dat twintig jaar werd geleid door Lucas Vandervost

Heimat 3, how to build a home

De nieuwste voorstelling in de Heimat-reeks van De Nwe Tijd beleeft zijn internationale première in de Brakke Grond. In deze voorstelling buigt De Nwe Tijd zich over eenzaamheid en verbondenheid in het YouTube-tijdperk. 

Maandagavond

Elke eerste maandag van de maand ontvangt De Nwe Tijd in hun Antwerpse theater gasten, schrijvers en muzikanten. Daarmee bespreken ze maandelijks de toestand in hun leven en de wereld. Na een succesvolle reeks in eigen huis gaat De Nwe Tijd nu voor het eerst met de Maandagavonden 'on tour'.

We interviewden De Nwe Tijd over Heimat 3 

Lees het interview

Michiel Vandevelde

Michiel Vandevelde is één van de spannendste nieuwe choreografen in het Vlaamse dansveld. Sinds zijn afstuderen aan P.A.R.T.S. (Brussel) is hij actief als choreograaf, curator en schrijver. De rode draad in zijn werk is politiek en artistiek activisme. 

Paradise Now (1968-2018)

Voor dertien jonge fABULEUS-dansers tussen 14 en 23 jaar maakte Michiel Vandevelde een wilde choreografie van iconische beelden, waarin hij de idealen van '68 kritisch onder de loep neemt. 

Andrade

In Andrade wapent Vandevelde zich met materiaal uit Westerse videoclips en reclamefilmpjes. Hij werpt de vraag op of we ons eigenlijk nog wel gerepresenteerd zien in de hedendaagse populaire cultuur, en of er met dezelfde beeldtaal een alternatief valt te creëren. Het resultaat is een explosieve solo, gedanst door Bryana Fritz. 

We spraken Michiel Vandevelde over zijn voorstellingen dit seizoen.
Lees het interview

Post uit Hessdalen

Post uit Hessdalen is een gezelschap voor eigenzinnig muziektheater, even ongrijpbaar als het fascinerende lichtfenomeen in Noorwegen waaraan het zijn naam ontleent. Stijn Grupping (circusartiest/cinematograaf) en Ine Van Baelen (theatermaker) zijn de artistieke kernleden die zich laten inspireren door de virtuele toekomst en begrippen als tijd en ruimte.

Echo

Echo is een beeldende voorstelling van Post uit Hessdalen en het gitaarkwartet Zwerm. Met de eeuwenoude mythe van Echo als vertrekpunt, onderzoeken zij de echo's die van ons in een digitale wereld als nullen en enen opgeslagen worden. 

We spraken Toon Callier van elektrisch gitaarkwartet Zwerm over de voorstelling

Lees het interview 

Femke en Lander Gyselinck

Hij is drummer van de Vlaamse band STUFF., zij is danseres en artistiek assistent van Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas. Voor hun eerste gezamenlijke voorstelling wisselen ze van beroep. 

Flamer

Aan de hand van een nummer van Jennifer Lopez – een gemeenschappelijke fascinatie – construeren ze een dansvoorstelling met live muziek: hij danst (muzikaal), zij maakt muziek (dansant).

Pitcho Womba Konga

Pitcho Womba Konga is rapper, producer en acteur. Pitcho heeft drie soloalbums uitgebracht en wereldwijd op de planken gestaan in theatervoorstellingen van o.a. Peter Brook, Amadou Hampâté Bâ, Ruud Gielens en Joël Pommerat. 

Kuzikiliza

In Kuzikiliza - 'zich laten horen' in het Swahili - fileert Pitcho Womba Konga het koloniale verleden van België op indringende wijze, daarin bijgestaan door Joost Maaskant en Karim Kalonji. 

Tine Van Aerschot

Tine Van Aerschot ontwikkelde zich van grafisch vormgever tot dramaturg, schrijver, scenograaf, theatermaker en multimedia-artiest. In 2006 debuteerde ze als toneelauteur en -regisseur. De grote sterkte van haar stukken ligt in de rake teksten en de accurate spelregie. Met weldoordachte middelen maakt ze intieme, intense voorstellingen.

Het betreft liefde

In Het betreft liefde verwerkt Tine Van Aerschot allerlei denkbare vormen van liefde. Drie actrices brengen de poëtische teksten van Tine Van Aerschot op beeldende wijze tot leven. 

Alexander Vantournhout

Alexander Vantournhout is opgeleid in de disciplines circus (aan de Ecole Supérieure des Arts du Cirque, Brussel) en dans (aan P.A.R.T.S. Brussel). Na choreografische solo's waarin hij de verschillende disciplines bij elkaar bracht is daar nu zijn eerste groepschoreografie. 

Red Haired Men

Red Haired Men vertrekt vanuit het werk van de aburdistische Russische schrijver Daniil Charms (1905-1942). Vantournhout vertaalt met drie andere performers de korte, geestige en bevreemdende teksten van Charms naar het podium.

Aurelie di Marino

Aurelie Di Marino studeerde in 2009 af aan de KULeuven als literatuurwetenschapper en in 2013 aan de theaterregieafdeling van Ritcs School of Arts. Ze werkte in het verleden reeds samen met o.a. De Warme Winkel, Milo Rau en Manu Riche. 

If there weren't any blacks you'd have to invent them

In If there weren't any blacks you'd have to invent them brengt Aurelie di Marino een filmscript uit 1968 van Johnny Speight (bekend van Archie Bunker) op de bühne. Het script wordt benaderd als een historisch document en de visie op racisme en identiteit vertaald naar nu. 

Lisa Verbelen

Lisa Verbelen studeerde performance aan de Toneelacademie Maastricht en maakt deel van theatermakerscollectie BOG.

ALL.

Na haar succesvole muzikale solovoorstelling ONE. is ALL. de tweede solo van Lisa Verbelen. De première vindt plaats tijdens Operadagen Rotterdam, kort daarna komt de voorstelling naar de Brakke Grond. 

Programma